‘Buikspreken is een beetje eng’. Jeff Dunham en zijn poppen veroveren het Sportpaleis.

 Arena’s en stadions doen vollopen met een handvol poppen, dat kunnen alleen de Muppets of Jeff Dunham. Zijn live optredens zijn uitgegroeid tot mega-evenementen voor jong en oud. Met zijn nieuwste show ‘Disorderly Conduct’ doet hij in september ons landje aan. Walter, Bubba J, Peanut, Achmed ‘the Dead terrorist’ en diens zoon AJ zullen uiteraard niet ontbreken. De Zondag had Dunham hierover aan de lijn.

Achmed & Jeff Dunham.

Achmed & Jeff Dunham.

Je introduceerde in ‘Disorderly Conduct’ een nieuw personage, Little Jeff. Lijkt hij op de jonge Jeff Dunham?
Niet echt. Oorspronkelijk was hij een pop voor Peanut. Die wou ook buikspreker worden en daagde daarom op met Little Jeff. Ik gebruik hem nu als volwaardig personage. Het publiek in de V.S. houdt van hem en ik vind zijn aandeel in de show geweldig leuk.

Jouw poppen nemen geen blad voor de mond. Zijn er grenzen?
Ik sta nu al een tijdje op het podium en voel meestal wel aan hoe ver ik kan gaan. Het is nooit mijn bedoeling om het publiek te beledigen maar elke mens reageert anders op een grap. Terwijl iedereen hardop aan het lachen is, kan er één iemand in de zaal gechoqueerd zijn. De essentie voor mij is mensen aan het lachen te krijgen, niet om ze boos te maken of te kwetsen.

Helpt het om een gespleten persoonlijkheid te hebben als buikspreker?
Uiteraard! Kijk, we hebben allemaal innerlijke dialogen. Geef maar toe, jij ook. (lacht) Ik heb ze gewoon een stem en een uitlaatklep gegeven die sociaal aanvaardbaar is. De kunst bestaat er in om de mensen te doen geloven dat die figuur echt leeft, dat er een andere persoon aan het spreken is. Ik geef toe het is wat eng.

Welk personage vraagt het meeste aandacht?
Peanut of Achmed. Peanut staat graag in de spotlight. Achmed is bijzonder populair en geniet stiekem van zijn succes. Internationaal is hij het meest bekend. En als de ene meer populair is dan de andere dan steekt jaloezie de kop op. Goede komedie is gebaseerd op conflict en spanningen.

Jij bent de enige mens ter wereld die zonder problemen langs de douane passeert met een terrorist.
Alleen maar omdat hij al dood is. (lacht luid) Tegenwoordig kennen ze me al en maken ze zelf grapjes over bommen of dode terroristen.

Hoe onderhoud je zo’n pop?
De kleren moeten af en toe gewassen worden, dat is alles. Peanut is de enige die af en toe moet gedesinfecteerd worden. Na een paar shows wil je echt je hand niet meer in die pop steken. (lacht)

Jeff Dunham over Peanut: 'Na een paar shows wil je echt je hand niet meer in die pop steken.'

Jeff Dunham over Peanut: ‘Na een paar shows wil je echt je hand niet meer in die pop steken.’

Op feestjes worden standup komieken vaak tegen hun zin aangepord om moppen te tappen. Hoe zit dat bij jou?
Ze vragen me meestal of ik iets kan doen spreken. Dat is best vervelend. Mijn grappen rollen er niet à la carte uit. Bovendien speelt de context bij mijn humor een belangrijke rol. Gelukkig beseffen de fans dat ook. Ze vragen me eerder waar Peanut of Walter uithangen, of ze een dutje aan het doen zijn, en nog zo van die dingen.

Je hebt een lange weg afgelegd. Toch worden buiksprekers nog altijd niet even au sérieux genomen. In jouw positie lig je daar waarschijnlijk al lang niet meer wakker van?
Op het internet circuleren nogal wat mindere fraaie commentaren. Buikspreken is geen kunst en zo. Daar hou ik me niet mee bezig. Ik lees ook nauwelijks commentaren van recensenten. Of buikspreken nu een volwaardige kunstvorm of humorvorm is, maakt me niks uit. Ik amuseer me en het publiek blijkbaar ook. Wat is dan het probleem? (lacht)

Je bent tot maart volgend jaar op de baan. Hoe vermoeiend is al dat toeren?

Mijn vrouw houdt me gezond. Ze zorgt voor en uitgebalanceerd dieet en we gaan regelmatig fitnessen. Het spelplezier geeft me ook veel energie. Je moet mijn job niet overdrijven. Ik reis de wereld rond, stap uit het vliegtuig, ga het podium op, vertel een paar moppen voor een uur of twee, mensen applaudisseren en dan krijg ik na afloop een vette cheque. Dat vraagt inderdaad veel van een mens. (lacht)

 Je hebt nog een andere passie: auto’s. Je bezit zelf een Bat-mobiel.
Dat is een ongelofelijk knappe wagen; ik moest die hebben. Ik hou van auto’s als voorwerp. Die gestroomlijnde ontwerpen, het design, … dat is een kunstvorm op zich. En ja, het mag ook snel gaan.

(Henk Malyster)

Jeff Dunham speelt op 17 september in het Sportpaleis in Antwerpen

Geef een reactie

