Cavia met frietjes

Je hoort het steeds vaker. Mensen die de halve wereld rond vliegen en daar aangekomen amper hun hotel uit komen. Lang slapen, uitgebreid ontbijten, aan het strand liggen, eventueel even zwemmen of jetskiën, uitgebreid aperitieven en daarna nog veel uitgebreid schransen volstaat blijkbaar. En het eten moet uiteraard zoveel mogelijk op de gerechten van thuis gelijken. Aangezien zoveel reizigers angst hebben voor veranderingen, is het wachten op het eerste reisbureau met de naam Autismetravel, want succes is verzekerd! Op reis moet je je onderdompelen in de plaatselijke cultuur, anders kan je beter thuisblijven, toch? Maak een praatje met de plaatselijke bevolking, geniet van de geuren en kleuren op de markt én probeer de lokale gerechten uit. In Peru zagen we bijvoorbeeld in zowat elke stad ‘Cuy’ op de menukaart staan en in Cuzco konden we de nieuwsgierigheid niet langer bedwingen. De ober vertelde met uitgestreken gezicht dat het om ‘guinea-pig’ ging en voegde er meteen aan toe dat het een heerlijk typisch Peruviaans gerecht was. De twee albino-cavia’s die ik als kind als huisdier had, spookten even door mijn hoofd maar desondanks hoorde ik mezelf zeggen “Okay, I’ll try it”. Het leverde me een verwijtende blik op van mijn vriendin. Mijn argument “Wij eten toch ook konijnen?” maakte weinig indruk. Wél indruk maakte mijn bord, dat door ongeveer elke andere toerist in het restaurant bekeken én gefotografeerd werd. Ik had me verwacht aan een stoofpotje met onherkenbare stukjes vlees, maar kreeg tot mijn verbazing het volledige dier voorgeschoteld, mét kop en pootjes. Het leek wel een gefrituurde rat die me verwijtend aanstaarde, liggend naast een toefje ketchup. Navraag leerde dat het ging op ‘Cuy chactado’, waarbij de cavia onder een zware platte steen wordt gebraden. Voor de liefhebbers: je krijgt er een slaatje en frietjes bij. Smakelijk!

(Wim Van De Velde)

"Op reis moet je je onderdompelen in de plaatselijke cultuur, anders kan je beter thuisblijven"

“Op reis moet je je onderdompelen in de plaatselijke cultuur, anders kan je beter thuisblijven”

Geef een reactie

