Kloutparty: hoezo elitair?

AfbeeldingGisterenavond, 18 uur. De deuren van co-workingspace Kube8 in Antwerpen vliegen open voor de allereerste ‘Kloutparty’ in België. “Naam en Kloutscore, aub”, eist de portier, waarop ik haast met schaamrood op de wangen 53 moet antwoorden. Ergens in de verte klinkt hoongelach. De toon is meteen gezet. Met deze Kloutscore (*) behoor ik – in tegenstelling tot heel wat andere gasten – niet tot de sociale media-elite van Vlaanderen. Jammer! Geen limousine die me thuis komt oppikken, geen exclusieve gin & tonic of kreeft voor mij. Want dat is het concept: hoe hoger je Kloutscore, hoe meer voordelen in natura. Het hele idee zorgde al een aantal dagen voor een golf van walging op diezelfde sociale media. “Iedereen mag meedoen hoor, alleen krijgen de populaire kindjes leukere spullen. De virtuele klassenmaatschappij. Walgelijk”, zo werd er getwitterd. Het concept zou fout en verwerpelijk zijn. En elitair dus.Afbeelding

 Weinig van gemerkt, om eerlijk te zijn. Met mijn bandje uit één van de lagere Kloutscore-regionen schoof ik gewoon aan voor kreeft en champagne, kon ik met schaars geklede dames de jacuzzi in (die schaars geklede dames moeten we er nu wel even bij verzinnen) en mocht ik zomaar gesprekken voeren met elitetwitteraars die met de limo gekomen waren. Ik kon zelfs een praatje slaan met de aanwezige BV’s – helaas gelimiteerd tot Inge Moerenhout en Frank Molnar. Maar toch! Die Kloutparty: bijzonder veel gescheer over elite, maar weinig elitaire wol. Het leek mij gewoon een geslaagd netwerkfeestje met gratis drank en eten. De uiteenzetting over Klout namen we er (graag) bij… (Sebastiaan Bedaux)

(*): Kloutscore is een cijfer tussen 1 en 100 dat de invloed van de gebruiker op Twitter en Facebook weerspiegelt. Regi van Milk Inc zou met een score van 81 de ‘meest waardevolle’ sociale mediafiguur in Vlaanderen zijn. Hij is echter zo elitair dat hij niet eens kwam opdagen.

 Afbeelding

Geef een reactie

