Nooit te oud om bij te leren

Niet alleen de kinderen trekken deze week opnieuw richting schoolbanken. Ook heel wat volwassenen nemen ook dit jaar weer een cursus ter hand. Ook ondergetekende nam gisteren voor het eerst weer plaats achter de schoolbanken: eerste jaar in de opleiding Ambachtelijke Slagerij. Journalist…beenhouwer…quoi? “Vreemde carrièrewending?”, klinkt het meestal. Toegegeven, het heeft me wat moeite gekost om dát uit te leggen. Niet in het minst aan het vegetarische gedeelte van de vriendenkring (voor wie ik trouwens al jaren tonnen respect koester). En dan vooral omdat ik niet echt de ambitie koester om ooit mijn eigen slagerij op te starten. Dat laat ik liever aan de echte vakmensen over die het metier volledig onder de knie hebben.

Maar eigenlijk is er een simpele link tussen de keuze voor Het Ambacht en de Dagelijkse Job: een niet te onderdrukken vorm van nieuwsgierigheid en de drang naar nieuwe kennis. Iets wat algemeen geldt voor de vele volwassenen die zich vanaf deze week opnieuw, na hun dagelijkse besognes, naar het klaslokaal reppen. Kijk, koken zit me al van kindsbeen af in het bloed, met dank aan oma. En die passie laaide jaar na jaar steeds meer op. Dan lijkt het me niet meer dan logisch dat je na verloop van tijd wil weten waarmee je eigenlijk werkt. Of hoeveel tijd, energie en passie in het kweken, verzorgen en zorgvuldig selecteren en versnijden van het vlees is geslopen. Het kan de gerechten die thuis op tafel komen alleen maar ten goede komen. En wees gerust, minstens twee keer per week komt er een vegetarisch gerecht op tafel en ook vis wordt in geen geval naar de vergeethoek verwezen! Smakelijk!

(Tom Wybo/foto grf)

Geef een reactie

