Zapper over ‘Het lichaam van Coppens’: alles voor de wetenschap

In ‘Het lichaam van Coppens’ op vtm schenken broers Staf en Mathias Coppens hun lichaam aan de wetenschap. Ze proberen enkele prangende vragen van kijkers te beantwoorden, zoals ‘hoe lang kan een menselijk lichaam overleven in bevroren vijver?’

0318hetlichaam

Om dit te testen vlogen de broers naar Noorwegen, waar ze een gat in een ijsvijver boorden en daar zo lang mogelijk in bleven. Ze hielden het net iets langer dan één minuut vol. In de studio geeft huisdokter Karolien daarna wat tekst en uitleg, zodat we toch nog wat bijleren. Verder gingen de broers nog ronddraaien op een stoel en zochten ze de beste manier om uit een zinkende auto te ontsnappen. Het basisconcept doet dus sterk denken aan ander science-tainment zoals ‘Hoe?Zo!’ en ‘Ook getest op mensen’. De gimmick hier is de ‘x-factor’ van de broers Coppens, die vooral zal werken op vijftienjarige chiromeisjes. Op het einde volgden nog enkele bloopers en outtakes, die wél op de lachspieren werkten. Dit hadden ze beter in de reportages gemonteerd, want dit fletse programma kon wel wat peper en zout gebruiken. (BR)

Een gedachte over “Zapper over ‘Het lichaam van Coppens’: alles voor de wetenschap

  1. Beste journalist,
    Ik ben het helemaal eens met uw opinie, dat dit programma nogal ‘flets’ is. Maar ik zou hier graag nog iets aan toevoegen. Ten eerste vraag ik me af wat het praktische nut is van dit programma? De Coppens die zich blootstellen aan allerlei onnodige gevaren, zoals in een ijsgat gaan zitten bij temperaturen onder het vriespunt (!) (who cares) en de snelste manier om uit een zinkende auto te ontsnappen te demonstreren. Welk nut heeft dat? Volgens mij zal dit alleen maar nieuwsgierigheid opwekken en aansporen tot, jawel, mensen die het zelf zullen gaan proberen. Dit is mijn opinie over dit programma en verder heb ik daar niets meer aan toe te voegen.
    Mvg,
    (RS)

Plaats een reactie