Zweetdieven aan de macht?

Mobile media
“Het zijn spannende en boeiende tijden voor onze collega’s van de kranten. We wensen hen veel sterkte en inspiratie. Ik onthoud vooral het woord zweetdieven”, zo besloot Phara de Aguirre met een monkellachje gisteren de Panorama-reportage over de toekomst van de kranten. Ze leek wel een beetje leedvermaak te hebben. Of beeldden we ons dit in? Medeleven was meer gepast na een reportage die menig krantenjournalist in Vlaanderen een slapeloze nacht bezorgde. De toekomst ziet er immers allesbehalve rooskleurig uit.

Door de opkomst van gratis nieuws op internet verliezen de kranten steeds meer betalende lezers. In België worden dagelijks 200.000 kranten minder verkocht dan in 2000. In de Verenigde Staten is de situatie nog veel dramatischer. Joe Sixpack leest het nieuws steeds vaker op zijn smartphone, tablet of laptop en dit heeft grote gevolgen. Heel wat kranten zagen hun oplages in die mate dalen dat ze gedwongen werden de deuren te sluiten. En de overlevenden ontsloegen gemiddeld de helft van hun redactie om het hoofd boven water te houden.

“Pure diefstal”
Anderzijds doken ook nieuwe bedrijven op die gratis nieuws via internet aanbieden. Eén van de succesrijkste is de Huffington Post, die gespecialiseerd is in het “aggregeren van nieuws”. Dit betekent dat de medewerkers nieuwsberichten verzamelen op andere websites, ze herschrijven en op de eigen site opnieuw aanbieden. “Pure diefstal”, noemt NRC Handelsblad-hoofdredacteur Peter Vandermeersch het. “Wij steken veel energie in onderzoeksjournalistiek en binnen de seconde staat het resultaat van al dat werk op alle Nederlandse sites. En nog een seconde later staat het wereldwijd. Zelf zeggen ze dat ze niets anders doen dan nieuws aggregeren, maar eigenlijk zijn het zweetdieven”. En hij heeft uiteraard overschot van gelijk. Een reportage waarin veel tijd, werk en dus ook veel geld in werd geïnvesteerd meteen bij de concurrentie zien verschijnen, is niet alleen bijzonder frustrerend, het bedreigt ook de toekomst van de traditionele media.
“Op het eind van de rit dreigen wij failliet te gaan en als dat gebeurt , verdwijnt de basis van de nieuwspiramide en stuikt alles in elkaar” waarschuwt Vandermeersch. Als er niets meer te stelen valt, hebben de zweetdieven inderdaad zelf ook een groot probleem, maar dat zal hen momenteel een zorg wezen. De Huffington Post is momenteel al actief in de Verenigde Staten, Canada, Japan, Spanje, Italië en Frankrijk. Een Belgische afdeling lijkt enkel een kwestie van tijd.

Enkel het aantal ‘clicks’ telt
Nog een stap verder gaat Buzzfeed, dat nieuws en grappige filmpjes aanbiedt met het oog op de verspreiding via Facebook en Twitter. Bij hen telt enkel het aantal ‘clicks’, want op basis daarvan worden de advertentietarieven bepaald. Men houdt nauwgezet bij hoe vaak een bericht bekeken wordt en verandert indien nodig meermaals de titel om meer geïnteresseerden te lokken. “Nieuws dat afkomstig is van de Facebookpagina van een vriend is veel krachtiger dan een bericht dat je toevallig ergens leest”, zo klinkt het.

Waarden verdedigen
Maar het kan ook anders. Edwy Plenel, een ex-medewerker van Le Monde die de betalende nieuwssite Mediapart oprichtte, gruwelt van het bijeen sprokkelen van berichten. “Toen we startten, ging iedereen er van uit dat nieuws gratis, oppervlakkig, bondig, volgzaam, anekdotisch en vermakelijk moest zijn. Alles wat afbraak doet aan ons beroep dus. Als journalisten de waarden van hun beroep niet verdedigen en geen artikels van algemeen belang produceren, is het afgelopen met hen“ aldus Plenel. Mediapart heeft 30 medewerkers in dienst die gespecialiseerd zijn in onderzoeksjournalistiek en geregeld voor belangrijke primeurs zorgen. De aanpak loont, want er zijn al 76.000 betalende abonnees. Er is dus nog hoop voor Belgische uitgevers die weigeren af te dalen tot het niveau van de zweetdieven. (Wim Van de Velde)
mobile media 2

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s