Birdy – Fire Within: Geen kleine meid meer

Birdy_hoes

Jasmine van den Bogaerde – Birdy bekt uiteraard veel beter – is nog maar 17  en staat dus pas aan het begin van haar carrière. Sinds haar eerste hit in 2011, een tedere versie van Bon Iver’s ‘Skinny Love’, is Birdy bezig aan een steile opmars.

Haar debuutalbum werd overal goed onthaald en sindsdien is de hele wereld in de ban van de unieke en sierlijke eenvoud van de Britse zangeres met Nederlands-Belgische roots. Op haar tweede album treedt Birdy op de voorgrond als songwriter: ze schreef alle elf liedjes op haar nieuwe plaat zelf.
 Die klinken een stuk volwassener en ze brengt ze met veel lef en overtuiging. Nummers zoals ‘Wings’ en ‘No Angel’ tonen hoe Birdy thema’s als liefde en passie verkent. ‘No Angel’ fungeert gelijktijdig als persoonlijk statement: “I ain’t no angel/I never was.” Birdy is duidelijk geen kleine meid meer. Ze is een zelfzekere tiener die iets te vertellen heeft over haar passies. ‘Fire Within’ benadrukt dan ook haar brandend verlangen om muziek te maken en te delen met haar fans over de hele wereld. Met ingetogen pianoballades (‘All you never say’) en akoestische songs (‘Words as weapons’) zal ze zeker de gevoelige snaar raken. Opmerkelijk genoeg pakt ze ook uit het met soulvolle ‘Light Me Up’ waarop het tempo wordt opgevoerd. Birdy’s nieuwe sound bevalt ons wel.

(Henk Malyster)

 ‘Fire Within’ van Birdy ligt op 23 september bij de platenboer.

 

Een gedachte over “Birdy – Fire Within: Geen kleine meid meer

  1. dag redacteurs,
    ik ben een tiener en ik hou wel van de liedjes van Birdy, hierin zal ik laten weten wat ik van het liedje vind en van Birdy zelf.

    Ik vind de liedjes van Birdy altijd emotioneel, wat wel tof is. Ik vond toen ze haar eeste single uitbracht dat ze wat jong was om zo een emotionele liedjes te zingen. Ze had wel een uitstekende stem om zo jong te zijn! Nu vind ik dat deze emotionele liedjes beter bij haar leeftijd passen. Ze is een goeie zangeres!!!

    Ze is veel verbetert op korte tijd en ze zingt nu liedjes die beter bij haar leeftijd passen.

Geef een reactie

