De Boekendames van De Zondag

Voortaan duiken we met onze krant wekelijks in de wereld van het boek. Twee jongedames, verslingerd aan het gevoel zichzelf te verliezen in een boek, trakteren je in de rubriek Scoop op een gevleugelde recensie over een nieuw boek. Hier zijn ze, Tine en Lindsi. We vroegen hen alvast eens wat ‘het boek’ voor hen betekent.

Tine Hemeryck

Tine: "Je ontsnapt aan de realiteit en verandert haar tegelijkertijd".

Tine: “Je ontsnapt aan de realiteit en verandert haar tegelijkertijd”.

Boeken geven me een gevoel van vrijheid. Als je leest, mag je denken wat je wil, zijn en voelen wat je wil, je mag herhalen wat je wil, stoppen waar je wil, wanneer je wil. Geen haan die er naar zal kraaien. Een boek kan zowel een aanleiding zijn om een gesprek te beginnen, als een goed excuus om dat net niét te doen. Je ontsnapt aan de realiteit en verandert haar tegelijkertijd, want na elk boek heb je nieuwe dingen geleerd, gevoeld en ontdekt. Boeken zijn dus kennis, inspiratie en emotie tegelijk. En plezier! Plezier tijdens het lezen maar ook nadien: niets zo leuk als een goed boek doorgeven aan een vriend of vriendin. Maar het tofste aan boeken is dat je eigenlijk helemaal geen reden nodig hebt om boeken te lezen. Gewoon doen, op de trein, in bad, tijdens je lunch of zoals ik, voor het slapengaan. Geen betere ‘license to dream’ …

Lindsi Dendauw

Lindsi: "Omdat, stiekem, ik nog altijd wacht op mijn brief van Zweinstein".

Lindsi: “Omdat, stiekem, ik nog altijd wacht op mijn brief van Zweinstein”.


Waarom ik boeken lees? Omdat ik Sjakie wil zijn in Willy Wonka’s chocoladefabriek. Omdat Mr. Darcy mij ook wel eens mag meenemen in zijn koets. Omdat ik on the road wil gaan in de Admiral Freebee. Omdat ik wil binnenkijken in het huis van Mr. Rochester en zijn gouvernante. Omdat het hartenleed van jonge Werther mij zo ontroert. Omdat, stiekem, ik nog altijd wacht op mijn brief van Zweinstein. Omdat pientere Sherlock mij af en toe wel serieus van mijn sokken blaast. Omdat kaas veel interessanter wordt wanneer ene meneer Elsschot erover schrijft. Omdat ik ook wel eens wil verdwalen in een Wonderland.

Omdat ik wil boeken lezen én erover vertellen. Aan alle lezers van De Zondag, waarin ik vanaf nu mijn onomwonden mening geef over die leuke verzamelingen papier die wij boeken noemen.

Tine bijt nu zondag de spits af met ‘Weduwenspek’ van Monika van Paemel. Afspraak in De Zondag, gratis te verkrijgen bij jouw warme bakker.

Geef een reactie

