Placebo, het gewicht van de liefde

Er zijn nog zekerheden in de muziekwereld. De zevende studioplaat van Placebo zwelgt als vanouds in de melancholie terwijl frontman Brian Molko met zijn nasale stem ‘weltschmerz’ predikt. Samen met drummer Steve Forrest gaf hij in een Brussels hotel present voor een promobabbel over hun nieuwste worp ‘Loud like love’.

placebo2
Placebo heeft een herkenbaar geluid. Een zegen of een vloek?
Steve: Brians stem loopt als een rode draad doorheen alle platen. Dat is een houvast. Tegelijk hebben we telkens opnieuw naar een nieuwe dimensie gezocht. Toen ik zes jaar geleden in de groep stapte, bracht ik een andere dynamiek op gang. Alhoewel, dit is de eerste plaat waarop ik helemaal heb deelgenomen aan het schrijfproces.
Brian: Hij was indertijd nog een ‘broekje’, weliswaar met heel eigenzinnige ideeën. Het was de bedoeling om deze keer iedereen uit zijn vertrouwde omgeving te halen.

Voor de drums maken jullie onder andere gebruik van loops en samples. Hoe bedreigend is dat voor een drummer?
Steve: Ik kreeg het behoorlijk warm toen Brian en Stephan (Olsdal, bassist, nvdr) met dat idee aankwamen. (lacht) Je kan dan ofwel weglopen ofwel proberen het beste ervan te maken. Ik heb alle loops ingespeeld dus ze werden niet gegenereerd door een computer. Dat stelde me al meer gerust.
Brian: Ik denk dat het voor Steve een verhelderende kijk was op componeren en de rol die je daar als muzikant in speelt. Stephan en ik hebben in het verleden hetzelfde meegemaakt. Dat is een les in nederigheid en tegelijk ontdek je dat er aan de andere kant iets verrassends ligt. Als je alleen de platgetreden paden bewandelt, kom je daar nooit.
Steve: Ik moest voorheen niks weten van elektronica en drumsamples. Maar ik was fout.
Brian: Blij dat te horen. Het gaat ook maar om een drietal songs. Hij heeft zich genoeg kunnen uitleven op de andere nummers. Het was interessant om te zien hoe hij worstelde met die situatie. Steve is nogal expressief. Je weet meteen als er iets schort. Stephan en ik zijn meer in onszelf gekeerd. In vergelijking met Steve lijken we te balanceren op het randje van depressief. (lacht)

Depressies lijken me geen goede voedingsbodem voor creativiteit.
Brian: Klopt. Je kan onmogelijk iets verwezenlijken als je door een diep dal gaat. Onze muziek wordt vaak als melancholisch en donker omschreven, maar daar schuilt voor mij een zekere schoonheid in. De zoektocht naar het ultieme popnummer straalt eerder iets positiefs dan negatiefs uit.

‘Too many Friends’ en ‘Rob the bank’ worden op internetfora druk becommentarieerd. Je zou anti-internet zijn en aanzetten tot bankovervallen. Kan je daar om lachen of laat het je koud?
Brian: Ik weet al langer dan vandaag dat het zinloos is om je daar druk in te maken. Ik ben niet meer zo naïef. (lacht) Natuurlijk ben ik niet tegen technologie of internet en ‘Rob the bank’ is geen protestlied tegen de banken. Het gaat over iemand die aan zijn partner zegt dat hij een crimineel mag zijn, zolang hij ’s avonds maar thuiskomt voor een potje stevige seks. En het is al zeker niet autobiografisch.


Steve: Ah, goed dat je even duidelijk maakt. (lacht) Ik hou me zelden bezig met Brians teksten. Ik zou er toch geen zinnig woord over kunnen zeggen.
Brian: Dit is een album over de liefde. Tien verhaaltjes waarin ik liefde in al haar vormen beschrijf. Ik heb ze zeker niet allemaal meegemaakt en ik bevind me evenmin in dezelfde emotionele toestand als sommige personages.

Wat is de essentie van liefde voor jullie?
Steve: In harmonie leven. Liefde is eigenlijk heel gemakkelijk: je geeft. Punt. Alleen hebben we de neiging om het allemaal veel ingewikkelder te maken dan nodig.
Brian: Wijze woorden. Ik ben er behoorlijk nuchter in geworden. Misschien komt dat met ouderdom of misschien omdat ik papa ben en me minder kan permitteren om het gewicht van de liefde ten volle te dragen. Zo dat was weer een opbeurend interview met Brian Molko. (lacht)

(Henk Malyster)

‘Loud like love’ is nu verkrijgbaar.
placebo_hoes

Geef een reactie

