‘Avetine’ van Agnes Obel: dromerig melancholisch

agnesss

De Deense Agnes Obel verraste in 2010 iedereen met haar intimistische doch betoverende popnummers. De piano en haar stem voeren ook nu de hoofdtoon aangevuld met cello en violen. Alles werd opgenomen in een Berlijnse studiokamer, met slechts enkele microfoons. Dat zorgt voor een geweldige dynamiek in de klank. Stille passages vragen echt alle aandacht, en als de muziek aanzwelt, voel je de kracht van het samenspel. De toon is dromerig melancholisch en de grens tussen pop en lichtklassiek is heel dun. ‘Fuel To Fire’ brengt je helemaal tot rust, ‘de titeltrack heeft iets zwierig dankzij de driekwartsmaat. Heel wat tracks beginnen met een lange aanloop en eindigen met een even lange outro. Daarmee trekt ze je mee in haar universum waar soberheid overheerst, gelukkig zonder te vervelen. ‘Dorian’ zweeft elegant uit de luidsprekers; ‘Words are dead’ onthult pas na enkele luisterbeurten zijn ware klankkleuren. Een van de hoogtepunten is het bitterzoete ‘Pass Them By’ waarop een gitaar voor de vrolijke noot zorgt. In vergelijking met haar debuut voegt Obel niet veel toe aan haar muzikaal verhaal. Toch is ‘Avetine’ geen eenvoudig doorslagje. Een goede herfstplaat.  (Henk Malyster)

Avetine ligt nu bij de platenboer.

agnes_obel_hoes

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s