FIFA 14, weer dat tikkeltje beter

FIFA

Gameontwikkelaar EA Sports heeft met de FIFA-reeks puur goud in handen. Elk jaar, eind september, is het terug een stormloop naar de winkel om het spel zo snel mogelijk te kopen en in je console te droppen. Terecht? Ik had het gevoel dat EA met FIFA 13 vorig jaar al aan zijn top zat…

Op FIFA 13 had ik vorig jaar weinig op te merken. In de eerste maanden speelde ik de game frequent. Toen er andere en meer spectaculaire games op de markt kwamen, liet ik FIFA 13 wat links liggen. Enkele maanden terug kwam een vriend langs en ben ik terug veelvuldig beginnen spelen. En toen zag ik het: het is absoluut niet de perfecte voetbalgame en aan één iets kon ik me ontzettend storen.

Het feit dat je met één hoge diepe bal telkens opnieuw voor doelgevaar kon zorgen, ergerde me mateloos in FIFA 13. Je kwam in de buurt van de middellijn en je stampte de bal met een toetsencombinatie (R1+ driehoekje op PS3) naar voor, dan nam de spits die bal heerlijk uit de lucht en sprintte er mee naar voor om dan koelbloedig af te werken. Opeens had pakweg Jelle Vossen de kwaliteiten van Maradona. Erg realistisch was dat allemaal niet.

EA heeft dat probleem in FIFA 14 aangepakt. Maar je merkt dat gameontwikkelaars blijven problemen hebben om in voetbalgames slimme verdedigers neer te poten. Een voorbeeld: ik speel meestal met PSG, want met Ibrahimovic en Cavani beschikt het over 2 spitsen van wereldformaat. Met Ibrahimovic kan je heel gemakkelijk een onmogelijke bal verwerken en bijhouden, hij is simpelweg niet van de bal te zetten. Cavani is dan weer heel wat sneller, maar de bal springt wat verder van zijn voet. Dit is allemaal heel erg goed en realistisch. Maar als je dan in de buurt van de verdediging van de tegenstrever komt dan merk je dat je wel erg veel ruimte krijgt om aan te leggen en de bal in de netten te rossen. Domme verdedigers die als een kip zonder kop op het veld lopen, er is elk jaar wat verbetering, maar het blijft een probleem waar EA maar geen oplossing voor vindt. De voetballers zijn dus weer net wat slimmer in FIFA 14, maar het had nog slimmer gemogen.

Wat mij vooral opviel, was dat FIFA 14 heel eerlijk aanvoelde. Je hebt niet het gevoel dat je bestolen bent wanneer je een tegengoal incasseert.  Visueel ziet het er allemaal weer wat strakker en ook de controls zijn ongeveer hetzelfde gebleven.
Ik merkte zelfs 2 verbeteringen op die controls: je kan nu je bal echt afschermen (linker trigger-protect the ball) en ook het schieten naar doel is veel krachtiger dan in FIFA 13.

Ook het commentaar tijdens de wedstrijd is weer verbeterd. Ik ben al blij dat ik niet iedere wedstrijd te horen krijg dat Man Utd één van de machtigste clubs ooit is of dat David Beckham zijn carriëre beëindigd heeft in Parijs.

FIFA 14 kan ik omschrijven als een perfectionering van FIFA 13. Met zijn verscheidene modi zijn er weer meer mogelijkheden dan in de vorige versie, grafisch ziet het er weer allemaal wat beter uit en het voetbal, waar het uiteindelijk om draait, is weer wat realistischer. Het is uitkijken naar FIFA 14 op de Playstation 4. Of gewoon op naar volgend jaar: FIFA 15. (Dries De Bree)

FIFA 14 is nu overal te koop in de winkel.

Een gedachte over “FIFA 14, weer dat tikkeltje beter

  1. beste,

    ik zou graag een reactie plaatsen op het artikel: FIFA 14, weer dat tikkeltje beter.

    Ik vind dat FIFA 14 een goed spel zal worden omdat ik denk dat het nog realistischer zal zijn (zie trailer)
    maar aan de andere kant denk ik dat er ok een paar negatieve invloeden zullen zijn. bv: mensen gaan veel meer gamen dan dat ze buiten zel fook voetbal kunnen spelen. ook denk ik dat de game te duur wordt (64 euro) voor dat geld kan je ook een paar voetbalschoenen kopen en een bal. Ook weer 1 van de voordelen is dat je ook s’nachs voetbal kan spelen en ook als het regent.

    ik denk dus dat FIFA 14 voor- en nadelen heeft. Zelf zal ik het spel niet kopen. Ik ben meer voor de shooter games. Laat je niet ontmoedigen, het is echt een aanrader.

    een FIFA fan
    W.V

Geef een reactie

