“Simon, ik ben een Belg!”

mignolet

Om meteen met de deur in huis te vallen: ik ben een sportfreak. Een curlingwedstrijd of een rugbygame, ik kijk er naar op televisie. Maar wat ik het afgelopen weekend meemaakte, was echt fantastisch. Ik volgde de voetbalwedstrijd Sunderland-Liverpool live vanop de hoofdtribune in het Stadium of Light.

Een 100 meter sprint van Usain Bolt, een fantastische dunk van Lebron James, een geniale demarrage van Fabian Cancellara, een geweldige versnelling van Michael Phelps, een memorabel punt van Roger Federer, een indrukwekkende overwinning van Sven Nys… niets bezorgt me zoveel kippenvel als een wedstrijd in de Premier League. Je moet helemaal geen voetbaldier zijn om te genieten van de sfeer voor, tijdens en na de wedstrijd.

Mackems

Even kort schetsen. Sunderland A.F.C is een kleine voetbalclub in Engeland. De stad is grijs en grauw en er heerst een grote rivaliteit met het nabijgelegen Newcastle (zo’n 10km). De naam van het stadion ‘Stadium of Light’ verwijst naar het licht dat de mijnwerkers vroeger zagen na een werkdag/werkweek onder de grond. Vaak is het voetbal de enige houvast dat de Mackems, zo worden de inwoners genoemd, hebben. Maar de club doet het niet zo goed. Manager Di Canio werd net voor het weekend ontslagen en S.A.F.C staat momenteel laatste met slechts één schamel punt uit 6 wedstrijden. Afgelopen weekend kwam het mythische Liverpool op bezoek. Eén van de meest legendarische teams in de voetbalwereld. Aangemoedigd door 45.000 (kleine club??) supporters vochten de spelers van Sunderland voor wat ze waard waren, maar gingen toch met 1-3 de boot in.

Big Simon

Bij Liverpool één Belg: Simon Mignolet, eerste keeper bij Liverpool, tweede keeper bij de Rode Duivels en vorig jaar nog actief bij Sunderland. Ik had het geluk om toegang te hebben tot de  VIP Lounge voor en na de wedstrijd. De VIP’s kiezen namelijk de ‘Player of the Game’ en deze komt dan na de wedstrijd nog snel een geschenk uitdelen aan de sponsors. Je raadt het al: Mignolet, nog razend populair in Sunderland, werd verkozen tot ‘Player of The Game’. Terwijl de bus van Liverpool op hem stond te wachten, stormde ik tussen de VIP’s naar voor om snel een handtekening van hem te bemachtigen op mijn pas gekocht Sunderlandshirt. Big Simon werd door de security letterlijk naar buiten getrokken en ik riep: “Wacht Simon, ik ben een Belg” en Mignolet rukte zich los en zei: “Wait, this guy is belgian”. Zo verkreeg ik een handtekening, een foto en een kort praatje met de sympathieke Limburger. Dat terwijl de hele bus van Liverpool, met sterren als Gerrard, Suarez en Sturridge, op hem stond te wachten. Heeeerlijk gevoel!

Tot slot nog dit. Ik raad elke voetballiefhebber aan om eens de plas over te steken om een match in de Premier League te gaan checken. Nergens is het voetbalgevoel en de sfeer zo groot en goed als daar. Supporters van de twee ploegen klappen er met veel respect in de handen voor elkaar, er wordt niet gezaagd tegen de scheids en het spel ligt quasi nooit stil. Een fantastische ervaring die ik nooit meer vergeet! RESPECT voor de Premier League, zijn supporters en zijn spelers! (Dries De Bree)

Deze voetbalreis werd mede mogelijk gemaakt door DFDS SEAWAYS.

Een gedachte over ““Simon, ik ben een Belg!”

  1. Pingback: Alcoholvrij hoort er in Engelse stadions bij

Geef een reactie

