Waarom ik geen klant ben bij Oxfam

Week van de Fair Trade (2-12 oktober).

Week van de Fair Trade (2-12 oktober).

Vandaag start de Week van de Fair Trade (2 – 12 oktober). Ik draag Fair Trade een warm hart toe, echt waar. Maar ik weiger mee te stappen in het sprookje van het rijke westen dat de arme boer in het zuiden ondersteunt. Oxfam maakt me wijs dat als ik een fair trade product koop, ik ook meewerk aan het ombuigen van oneerlijke verhoudingen in de internationale handel. “Eerlijke handel moet eerlijk zijn voor iedereen”, klinkt het. Point taken.

Nog niet zo lang geleden stelde ik de goudeerlijke vraag aan een geitenwollensokken woordvoerder van een fair trade organisatie of die arme boeren uit het zuiden ook betaald krijgen als hun oogst mislukt, wat helaas maar al te vaak gebeurt. Tropische stormen komen alsmaar vaker voor. Klimaatopwarming, weet je wel.

Er kwam geen antwoord en hoe meer ik die vraag stel, hoe stiller het wordt aan de andere kant van de lijn/tafel. De dag dat ik een eerlijk antwoord op deze vraag krijg, spring ik weer binnen in de Oxfam-winkel waar mijn tante als eerlijke vrijwilliger werkzaam is. Hopelijk volgt het al even eerlijke antwoord voor zaterdag 12 oktober, dan kan je immers gratis je lege choco-pot inruilen voor een lekkere oxfam-choco. Smullen! (Marijn Follebout)

Oxfam-choco

Oxfam-choco

5 gedachtes over “Waarom ik geen klant ben bij Oxfam

  1. inderdaad, dit is de meest kortzichtige mening die ik tot hier toe heb gehoord over Fair-trade. Dit heeft niets te maken met mislukte oogsten.

Geef een reactie

