10 tips om beter te slapen. Ja, seks is er één van.

De dagen worden al weer korter. Dan ga je je al sneller eens terugtrekken in een knus hoekje. In je bed bijvoorbeeld. Maar je slaap kan eronder lijden. Hier vind je tien tips om beter te slapen. Zondag in onze krant vind je nog tal van tips & info over slaapcomfort.

slapen

1. Niet sporten voor het slapengaan! Yoga en een rustige wandeling kunnen wel, maar intens sporten net voor je gaat slapen heeft een averechts effect. Sporten zorgt namelijk voor een adrenaline-opstoot.

2. Maak de kamer donker en stil. Oordopjes kunnen soelaas brengen.

3. Steek een zekere regelmaat in je slaappatroon. Probeer altijd rond hetzelfde uur op te staan en te gaan slapen.

4. Zorg voor een goede luchtvochtigheid in de kamer. De ideale luchtvochtigheid ligt tussen de 40% en 60%.

5. Zorg voor een aangename temperatuur: niet te koud, niet de warm. Gemiddeld is 16 tot 18 graden een goede slaapkamertemperatuur.

6. Ban alle activiteiten in bed die niet direct in verband staan met de slaapkamer. Werken op je laptop of televisie kijken doe je dus beter niet. Vrijen voor het slapengaan? Doen! Bij het vrijen komt een endorfine vrij, die stress reduceert. Door de aanmaak van die stof zal je sneller in slaap vallen.

7. Water drinken is goed, maar overdrijf niet. Anders moet je ’s nachts meerdere keren opstaan om te plassen en dat verstoort je nachtrust.

8. Eet geen chocolade net voor bedtijd. Chocolade bevat stimulerende ingrediënten die je langer wakker zullen houden.

9. Zet de wekker uit je zicht. Zo vermijd je stress als je ’s nachts wakker wordt en ziet hoe weinig (of hoe veel) uren je nog te gaan hebt.

10. Vermijd alcohol voor bedtijd. Je valt er misschien wel sneller door in slaap, maar je slaapt minder diep en wordt bijgevolg ook sneller wakker.

(th)

sleepy

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s