Rush of memories met Pixies

In de AB staan en toch het gevoel hebben dat je in bed ligt, in een hotelkamertje ergens in het Spaanse Lloret de Mar. Het overkwam me gisteravond tijdens het concert van de Pixies in AB Brussel.

pixies

Het  was 1989. Bloedheet. We waren met zeven 18-jarigen naar het Spaans dorp vol kroegen en dancings getrokken. Om het afscheid van het college te vieren. Om naadloos de stap naar het kotleven te zetten. Een middagdutje was er verplichte kost om de lange Spaanse dag door te raken. Platte rust met de legendarische plaat Doolittle op de achtergrond. Op een cassette uiteraard. Hij had ze meegebracht. De vriend die veel te vroeg heengegaan is. Samen liggen luisteren op onze kamer. Om dan bij ‘Silver’ zachtjes weg te glijden.

Ik stond gisteravond ook op Rock Torhout te shaken. Met zijn zus. Intussen de moeder van mijn twee zoontjes. Dat jaar dat het ook plastic flessen regende tijdens het concert van Iggy Pop. Ze schuilde onder mijn armen. Op Pukkelpop stormde het jaren later ook. Ook al tijdens een optreden vol nostalgie naar de jaren ’90. Ik stond op de tweede rij toen Skin weggeblazen werd. Die dag had ik al één fantastisch concert gezien:  The Naked and Famous. Op 12 november staan ze in AB. Ik zal er zijn. Om die reden.

Als Black Francis ‘Hey’ aanheft, schiet ik vol.  ‘Wie maakt tegenwoordig nog zo’n prachtige nummers?’ Maar dat klinkt wellicht iets te veel als een ouwe zeur die blijft steken in vervlogen tijden toen alles veel beter was. Pixies was top, met of zonder Kim Deal. Al was het maar om mijn jeugd nog eens aan me voorbij te zien komen. “Ik had soms tranen in de ogen”, vertelt de vrouw in ons gezelschap me na het concert. Zo waren er wellicht velen. Zo schoon. Ik mis je mijn vriend.

(Lieven Mathys)

Geef een reactie

