‘Stresskip’ Tine Embrechts loopt marathon

Tine Embrechts staat komend weekend op de planken in ‘Nerveuze vrouwen’, een voorstelling rond de vrouw in de psychiatrie in het kader van ‘Te Gek!?’. Voor haar eigen psychisch evenwicht zorgt ze door te sporten. Volgende week loopt ze haar eerste marathon in Eindhoven.

Nerveuze vrouwen  Tine Embrechts en Karlijn Sileghem (foto Koen bauters)

Nerveuze vrouwen Tine Embrechts en Karlijn Sileghem (foto Koen bauters)

‘Nerveuze vrouwen’ is een voorstelling met teksten van Hugo Matthysen, Gerda Dendooven en Christophe Vekeman rond de vrouw in de psychiatrie. Het is een onderdeel van de muziektheatertournee ‘Te Gek!?’. Tine acteert en zingt samen met Karlijn Sileghem, Hannelore Bedert en Roos Rebergen, in een regie van Sien Eggers. Ze worden begeleid door de Laatste Showband.

Heb je zelf voeling of ervaringen met de psychiatrie?

Ik ken wel mensen die ermee in aanraking kwamen. Zelf sta ik er nogal ver vanaf. Ik vind mezelf een heel normaal persoon, hoewel ik voor ‘een zotte’ doorga. Dat dank ik wellicht aan m’n uitbundigheid en m’n humor. Maar de waanzin zoek ik zeker niet op. Ik vind het leven al spannend genoeg. Kicks nastreven of mezelf in hogere sferen brengen, ligt me niet. Ik kan me bijna niet meer herinneren dat ik nog dronken was. Verder dan een paar jointjes is het ook nooit gegaan. Ooit kreeg ik eens een serieuze verwittiging, toen er in Indië wat weed of ander spul in mijn drankje beland was. Ik reageerde daar heel slecht op en had zelfs een jaar lang last van hyperventilatie. Griezelig. Sindsdien ben ik nog meer een controlefreak.

Een nerveuze vrouw, ben je dat?

Een stresskip ben ik wel. Dat heeft te maken met m’n perfectionisme. Maar het heeft me gelukkig nooit op de rand van een inzinking gebracht.

Wapen je jezelf daar tegen?

Er is eerst en vooral mijn verantwoordelijkheid als moeder die me sterk houdt. Ik kan me op de scène ook uitleven en ik sport graag en veel. Ik jog nu al een jaar of vijf en vond dat ik aan een uitdaging toe was. Volgende week zondag (13/10) loop ik mijn eerste en misschien ook wel enige marathon in Eindhoven. Hoewel ik dat eigenlijk ook al freaky vind. Misschien heb ik wel een midlifecrisis. (lacht)

Kreeg je door je engagement in ‘Te Gek!?’ meer begrip voor de psychiatrie?

Zeker. We kregen meer contact met psychiatrische patiënten. Ze zitten ook in het publiek. Soms loopt er iemand plots buiten tijdens de voorstelling om een sigaretje te roken. En dat is oké. Iedereen kan ook info krijgen na de voorstelling. Op psychiatrie rust nog een taboe. Je vertelt wel dat je oom of tante kanker heeft, maar niet dat ze psychisch ziek zijn.  Ik vind het alvast een mooi idee om het fenomeen bespreekbaar te maken door middel van theater. Daar sta ik helemaal achter.

Ben je tevreden over de voorstelling?

Absoluut. De bedoeling was de concerten en lezingen van ‘Te Gek!?’ meer richting theater te duwen. Het was oorspronkelijk een puzzel maar alle stukjes passen wonderlijk in elkaar. Hugo Matthysen heeft de teksten op ons lijf geschreven. We vertellen de geschiedenis van de waanzin. En de Laatste Showband is echt super professioneel.

Je zingt ook enkele liedjes. Ben je nu meer een zangeres dan een actrice?

Noem me toch maar een actrice die ook zingt. Ik kan het wel, maar weet dat ik absoluut niet de beste zangeres van de wereld ben. Ik heb helemaal geen ambitie om een cd op te nemen.

‘Nerveuze vrouwen’, morgen vrijdag 4 oktober in CC Zwaneberg, Heist op den Berg (015 25 07 70), zondag 6 oktober om 14.30 u in  C.C. Het Spoor in Harelbeke (056 73 34 20). Ook op 24/10 in CC ’t Vondel in Halle en op 26/10 in CC De Kimpel in Bilzen.

Info: www.tegek.be, www.sad.be.

(foto Johan Jacobs)

(foto Johan Jacobs)

Geef een reactie

