Verkeerd in het verkeer

Verkeer2

Maak je je er niet zo druk om. Trek het je niet aan. Relativeer nu eens. Wel, ik heb het allemaal geprobeerd. Maar ik kom tot de vaststelling dat ik me opnieuw meer en meer begin te ergeren. Laat dat een teken zijn, dat de situatie niet verbetert, wel integendeel.

Ik begin er zo stilaan mijn buik van vol te krijgen…het verkeer. Er zijn weggebruikers die het goed voor hebben en er zijn wegmisbruikers. Eigenlijk zou ik graag hebben dat er veel strenger wordt opgetreden tegen piraten op de weg. Of het nu autobestuurders, buschauffeurs, truckers, motards, fietsers of voetgangers zijn…, je ziet echt vanalles. En ik krijg meer en meer de indruk dat de situatie er niet op verbetert, integendeel. Laat ik enkele voorbeelden aankaarten om mijn punt te maken. Op de autosnelweg tref je ongelooflijk veel autobestuurders aan die ongepast op het tweede rijvak (als er 3 rijvakken zijn) blijven rijden. Er rijdt niemand op het rechterrijvak…maar toch blijft men volharden in de boosheid. Bang om van de snelweg te vallen? Wat bezielt die mensen?

In Gentbrugge bij voorbeeld is er het viaduct waar er een snelheidsbeperking geldt van 90 km per uur. Wel, je zou er schrik hebben. Op hoeveel staat die cruise control van sommige vrachtwagens? Die komen ofwel vervaarlijk in “je gat” rijden of knallen je gewoon voorbij.

Langs de Ringvaart in Gent ter hoogte van de werken aan de Assels (Drongen), mag je 70 km per uur rijden. Ik nodig iedereen uit een kijkje te komen nemen. Vrachtwagens knallen je voorbij, personenwagens tegen hoge snelheid ook trouwens.

Deze voormiddag werd ik in Gent op (ik herhaal “op”) een zebrapad bijna omver gekegeld door een autobestuurder die het blijkbaar niet nodig vond (vindt?) om te stoppen voor overstekende voetgangers. Zelfs niet vertragen…

Aan de Zuid in Gent heb je ogen en oren tekort…bussen, taxi’s, fietsers (sommige die trouwens ook denken dat ze alleen op de baan zijn…). Niet normaal, de kans om daar iets voor te hebben, is super groot.

En dit zijn alleen maar wat voorbeelden (een paar van de vele helaas) uit mijn eigen omgeving hier in het Gentse…

In het verkeer is het zo belangrijk om “inzicht” te hebben, vooruit te kijken (letterlijk en figuurlijk), galant te zijn (mag ook nog eens af en toe graag…), situaties in te schatten, je aan de regels houden, … Ik heb meer en meer de indruk dat dit bij vele weggebruikers flagrant ontbreekt. Velen denken dat ze quasi alleen in het verkeer vertoeven. Alsof ze een computerspel spelen, dat ze makkelijk kunnen manipuleren, waar veel mag, … en waar je zonder probleem – in het geval het mis gaat – een nieuw spel kan starten of gebruik kan maken van een “nieuw leven”. Wel, ik zal een geheim verklappen: in dit leven hebben we er maar één. Sorry. En excuses als ik sommigen nu ontgoochel. Maar het is wel zo. Dus draag er zorg voor. We zijn niet alleen op de weg.

We zijn dringend toe aan een heropvoeding van héél wat weggebruikers. Laat ons allen bij onszelf beginnen. Maar niet allemaal denken…dat het die ander zal zijn die eerst tot inkeer zal komen…en dat jezelf nog even door mag gaan, dat jij later wel zal… Neen. NU GRAAG. Iedereen. (TVV)

Geef een reactie

