De dagelijkse kost van tijdswinst

??????????????????

Chef en Vlaanderens populairste tv-kok Jeroen Meus lanceerde gisteren zijn ‘Dagelijkse Kost’-paketten. Geen kant-en-klare maaltijden die enkel een minuutje of vijf microgolfoven behoeven deze keer. Wel paketten die mooi alle nodige ingrediënten bevatten, inclusief een stap-voor-stap handleiding en enkele tips! “Voor wie weinig tijd heeft, maar de fun van het koken niet wil missen”, aldus Meus.

Leuk, zou ik zeggen. Hoewel ik zelf graag mijn losse ingrediënten uitkies in de supermarkt/bij de boer, begrijp ik best wat Jeroen Meus bedoelt. Heel wat mensen raken niet tot koken omdat het zogenaamd heel wat tijd in beslag neemt. Maar heeft u al eens nagedacht welk gedeelte van het koken de meeste tijd in beslag neemt? Juist, de boodschappen doen. Zo snel na het werk nog een supermarkt binnenspringen en op zoek gaan naar de juiste ingrediënten, altijd een belevenis. “Ik ken mijn weg in die of die winkel blindelings. Daar ben ik binnen en buiten in vijf minuten”, denk je dan. Tot in de winkel in kwestie dan plots alles een andere plaats heeft gekregen. Marketingtechnisch gezien perfect in orde. En ook bij speciale acties of tijdens de feestdagen kan het al eens zijn dat het een en ander plaats moet ruimen voor de ‘feestcollectie’. Maar makkelijk is anders. En ook wie een bepaald gerecht in zijn hoofd heeft, zal bij het zien van het etiket ‘tijdelijk uit voorraad’ bij een essentieel bestanddeel even slikken. Alle boodschappen voor een langere tijd concentreren op één bepaald tijdstip zegt u? Prima idee… als het droge voeding, drank, wasmiddel en dergelijke betreft. Maar wie zo vers mogelijk wil koken, moet hoe dan ook een paar keer per week naar de supermarkt, slager, bakker of lokale groentenboer. Al eens geprobeerd groenten uit de supermarkt een dag of drie vers te houden? En dan heb ik het nog niet gehad over de enorme drukte aan de kassa soms.

Dan kan ik best begrijpen dat wie snel wil zijn en toch vlug een verse maaltijd op tafel wil toveren, al eens naar een dergelijk ‘maaltijdpakket’ grijpt. Oké, echte culinaire creativiteit en experimenteerdrang in de keuken zal hier niet uit voortvloeien. Maar je ervaart op z’n minst een ervaring van ‘kijk, dit heb ik zelf gemaakt’ én een pak tijdswinst!

(Tom Wybo/foto vrt)

Geef een reactie

