Venus in Flames: De speeltijd is voorbij

Vier jaar na het ingetogen ‘Intimacy’ brengt Venus In Flames een nieuwe langspeler uit, ‘Funeral Dancer’. Frontman Jan De Campenaere maakte woelige tijden mee en de neerslag daarvan vatte hij samen in elf knappe songs. Soms autobiografisch, soms intiem of uptempo maar vooral authentiek. In de studio werd hij onder andere begeleid door Mario Goossens, Tom Vanstiphout en Gert en Sarah Bettens. Voor dit interview doet hij het in zijn eentje.

Jan De Campenaere - Venus In Flames

Er staan klinkende namen op dit album. Hoe voelt het om door zulke muzikanten omringd te worden?

Sowieso tillen die mensen de muziek naar een ander niveau. Op zich is het ontroerend om het parcours van een song te zien, die is ontstaan op een akoestische gitaar in mijn living tot een totaal ander nummer. Ik bracht de structuur aan maar de inkleding door hen is cruciaal.

Vanwaar de titel ‘Funeral Dancer’?

In Afrika en Oceanië hebben ze nog oude rituelen waarbij dansers op begrafenissen komen. Het zijn voodoo-achtige priesterfiguren die dansen om kwade geesten te verjagen. Of om goede geesten aan te trekken en de doden te begeleiden naar de andere kant. Het is een kernsong over verlies en dood. Ook ‘Lean on me’ is behoorlijk emotioneel. Ik zing niet voor niets ‘Seven funerals and a baby, it’s been quite a year’. Afscheid nemen van mensen die dicht bij je staan en tegelijkertijd blijdschap ervaren van een twee kindje… dat was zwaar om dragen. Nu, je kan even in zak en as zitten, maar als je kinderen hebt, moet je de moed terug bij elkaar rapen.

Op ‘Open your eyes’ stel je dat we tevreden moet zijn met wat we hebben. Dat is vandaag een moeilijke opgave met alle keuzes die we hebben?

Het is nooit genoeg. Ik ontsnap er zelf ook niet aan. Laat het duidelijk zijn, die song is in de eerste plaats aan mezelf gericht. Ik wil anderen niet met de vinger wijzen. We crossen van hier naar ginder, we hebben twee kinderen, een huis om af te betalen, … Maar waar zijn we eigenlijk mee bezig? Soms wil ik ‘back to basic’ gaan: geitenboer worden op een berg of zo. (lacht) Dat is een utopie. Het heeft waarschijnlijk met de leeftijd te maken; ik ben 38. De speeltijd is voorbij vind ik. Nu meer dan ooit na zoveel sterfgevallen om ons heen.

En dan stelt je zoon ook nog de existentiële vraag: ‘Wie is God’?

Hij is zes jaar en zit in een fase waarin zulke vragen hem bezig houden. Voor hem is het een soort Sinterklaasfiguur.

Als antwoord liet je hem naar ‘God’ van John Lennon luisteren. Goed opgevangen.

Dat is de makkelijkste oplossing. Wat moet je daar op antwoorden? Hij heeft even naar dat nummer geluisterd maar na anderhalf refrein was zijn aandacht al weg. (lacht) Als ik eerlijk ben, hebben we hem bewust in het ongewisse gelaten. Ik ben tot mijn achttiende naar een college geweest en ik had er mijn buik van vol. Als tegenreactie wilde ik mijn zoon met een wit blad laten beginnen. Hij kan later zelf kiezen. Religie en kerk zijn teveel met elkaar vermengd geraakt. Dat nodigt uit tot allerlei misbruiken.

Op ‘Breaking News’ klink je heel geëngageerd. Wat is het verhaal daar achter?

Het is een soort aanklacht tegen de oorlogsverslaggeving. De gretigheid waarmee oorlogen in beeld worden gebracht, stoort me. Sommige beelden zenden ze uit om 18.00 uur terwijl kleine kinderen meekijken. Je moet dan op tijd de afstandsbediening bij de hand hebben om weg te zappen. Het moet almaar sensationeler. Neem nu de VRT-journalist (Robin Ramaekers, nvdr) die geweerschoten in zijn reportage had gemonteerd om een verhaal aan te dikken. Dat vond ik er zwaar over. Dan gaan waarheid en fictie elkaar flink doorkruisen.

Kan je je daar in opjagen?

Toch wel. Bij CNN en andere zenders merk je dat als reporters bij een hoop lijken staan, ze zich bijna moeten inhouden om geen vreugdesprong te maken omdat ze de eerste zijn. Daarom verander ik in de tweede helft van ‘Breaking News’ van stemming en zing ik vanuit het standpunt van de slachtoffers. Meer kan ik niet doen. Dat het mij stoort en inspireert tot een song, vind ik al opmerkelijk. (lacht)

(Henk Malyster/foto Guy Kokken)

‘Funeral Dancer’ is nu verkrijgbaar.

 Voor concertdata surf naar www.venusinflames.com

0254Cdigipak4pptrayrechts_slitlinks.indd

Geef een reactie

