Pharrell Williams is happy

Pharrell Williams is hot. Achter de knoppen, aan de micro… Wat de R&B-ster ook aanraakt, het lijkt wel in goud te veranderen. Je zou voor minder vrolijk door het leven huppelen. En die happy feelings kon Williams volledig kwijt in de soundtrack van Verschrikkelijke Ikke 2. Luister maar…

Hoe anders was het deze keer om de muziek te schrijven voor Verschrikkelijke Ikke?

Pharrell Williams: Het komt alleszins al uit een eerder vrolijke hoek. Bij de soundtrack van Verschrikkelijke Ikke I haalde ik mijn inspiratie uit karaktertrekken van de personages, wat ze zeiden en deden. Die kleine subtiele nuances probeerde ik te vertalen in muziek. Maar bij de sequel benaderde ik de muziek op een totaal andere manier: ik baseerde me op het groter geheel dat veel vrolijkheid uitstraalt. Happiness slaat de klok. Ik wilde dat het allemaal heel happy klonk, ik zocht echt akkoorden en melodieën waar die vrolijkheid uit spat.

Als je zo’n melodie voor een superschurk schrijft, wrijf je je dan met rubberen handschoenen in de handen vol boosaardige gedachten?

Nee hoor. Ik verplaats me in die schurk en denk alleen maar aan één ding: hoe zou dat klinken?

US producer and rapper Pharrell Williams En hoe klinken de Minions?

Die zijn ongelofelijk onnozel en grappig. Maar het is dankzij dat vreemde gedrag dat we ze begrijpen  want dat taaltje van hen, dat slaat nergens op. Maar eerlijk, er mogen gerust wtee van die Minions bij ons thuis komen wonen. Dat zou pas gezellig worden.

De paarse boosaardige Minions? Of twee van die grappige gele exemplaren?

Nee, geen paarse asjeblieft. Twee gele is al meer dan genoeg.

Als jij zo’n legertje Minions zou hebben, wat zou je hen laten doen?

Zou er wel gewerkt worden? Ik zou voortdurend plezier beleven en lachen.

Wat trekt jou zo aan om muziek te schrijven voor films, en in dit geval animatiefilms? Is het omdat het voor kinderen is?

Illumination gaat er prat op dat ze geen films maken voor kinderen, wel voor iedereen. Ook niet voor een specifieke doelgroep, en dat is slim bekeken. Er zitten grappen in de film die zowel door vierjarigen als 84-jarigen gesmaakt worden.

Je staat gekend als een innovator en iemand die steeds een stapje voor wil zijn. Voel je een zekere druk om het volgende innovatief geluid te vinden?

Nee hoor, ik ben totaal niet bezig met dergelijke gedachtes. Ik wil zoveel mogelijk absorberen wat er in de wereld gebeurt, zoveel mogelijk leren. Want als je creatief in nood komt, dan is het precies wat er in je bovenkamer huist dat je uit de nood zal hebben. Wat je geabsorbeerd hebt, komt er dan weer uit. Sta er maar eens bij stil, hoe kan er iets uit komen als er nooit iets in gaat? (mlt/foto epa)

 


BD-F5500W_010_Dynamic6_Black DESPICABLE ME 2 - BLU-RAY COMBO 2D

 Wij mogen 5 dvd’s wegschenken van Verschrikkelijke Ikke 2 én één van deze vijf winnaars krijgt er zelfs een 3D blu-rayspeler bovenop.

Sms DZDVD naar 6619

(€ 0,80 per verzonden bericht / € 1,60 per deelname); deelnemen kan t.e.m. donderdag 7/11.

 

En als toetje nog eens the themalied van Verschrikkelijke Ikke 1.

Geef een reactie

