Mens erger je niet op de weg…

Tom2

De autosnelweg – neem gemakshalve de E40 of de E17 als voorbeeld – heeft 3 rijstroken.Wat doe je als de rechterrijstrook vrij is? Voor vele chauffeurs doet dat blijkbaar geen belletje rinkelen. Mag ik daar wel rijden? Is die rijstrook niet voorbehouden voor zwaar verkeer? Is dat niet gevaarlijk…? Zo dicht bij de pechstrook rijden…zou dat pech kunnen uitlokken? Misschien blijf ik er dan beter wat weg van. Niet? Het verkeersreglement vraagt toch om uiterst rechts te houden indien mogelijk? Als de rechter rijstrook vrij is…dan moet je daar toch rijden? En wil je inhalen, doe je dat links.

Imaginaire weggebruikers?

Waarom blijven zoveel chauffeurs op de middenrijstrook rijden als de rechterrijstrook vrij is? Evenwichtsoefening? Mens erger je niet spelen met de andere weggebruikers? Rijden daar dan imaginaire weggebruikers die een normaal rijdende chauffeur niet ziet? Daarom… IK HAAT DAT. Aan al diegenen die niet rechts houden als ze zouden moeten: WILLEN JULLIE DAAR AUB MEE STOPPEN?

En wat te denken van de vele fietsers die ik nog elke ochtend tegenkom (helaas zie ik ze vaak niet of te laat) die zonder lichten rijden? Allez, ze hebben wellicht wel lichten op hun fiets maar ze werken niet… Levensgevaarlijk. Stel dat we het percentage fietsers dat in het donker zonder verlichting rijdt, zouden nemen in het autoverkeer… Met andere woorden: evenveel auto’s die zonder verlichting in het donker zouden rijden… Amai, je zou wat zien en er zou reactie op komen.

En zo zijn er wellicht nog een heleboel zaken die fout lopen of beter kunnen. We zijn met velen op de weg en we zijn vaak op de weg…maar om dat op een verantwoorde en veilige manier te doen…hebben we nog een hele weg af te leggen. (Tom Van Vlierberghe)

Advertenties

2 gedachtes over “Mens erger je niet op de weg…

  1. 1. iemand die op de rechter rijstrook rijd moet veel meer van richting wisselen (inhalen)
    2. iemand die op de rechter rijstrook rijd hindert het afslaand of opkomend verkeer bij op- en afritten.
    3. iemand die op de middenrijstrook rijd moet minder veranderen van rijvak.
    4. iemand die op de middenrijstrook rijd hinderd geen opkomend of afrijdend verkeer bij de op- en afritten want deze zitten reeds rechts van dit voertuig.
    5. (noot) middenrijstrookrijders rijden best 110/uur, zo kunnen de voertuigen reglementair voorbijsteken op de linker rijstrook aan maximaal 120/uur.
    6. middenrijstrookrijders hinderen geen “zwaar verkeer”.
    7. bij plotse file hebben middenrijstrookrijders 2 vluchtrichtingen (links en rechts) waardoor de kans op een botsing verminderd. (bij pechstrook hebben de rechterrijstrookrijders ook 2 vluchtrichtingen, ben ik mee eens, maar meestal heb je dan ook zwaar verkeer voor u rijdend en is uw zicht op de plotse file een stuk minder overzichtelijk)

    (8. de meeste, die “middenrijstrookrijders” vervloeken rijden ook nog minstens 130 per uur en wijzen dan met het vingertje naar de “overtreding” van de middenstrookrijders… )

    verbeter me bij de puntjes waar nodig, ben benieuwd.

    middenrijstrookrijden (blijvend) is misschien bij wet “een overtreding”, ik ben van mening dat dit veiliger is.

  2. zijn er zo nog dingen ? Al eens gedacht aan het inhaalverbod van vrachtwagen, bij mijn weten nog steeds altijd het geval op 2-vaks autostrade en bij regenweer op 3-vaks. Al jaren weet men dat Belgie een omgekeerd regelement heeft als alle andere Europese landen (hier = bord als je WEL zou mogen oversteken). Man man man, er is nog werk aan de winkel

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s