“Schrijven is arbeid, tekenen is spelen”

Onlangs verzorgde Randall Casaer nog de illustraties van ‘Kies’, een essay van Wouter Deprez over de keuzestress als gevolg van onze consumptieverslaving, maar nu kiest Randall geheel voor eigen werk. Voor ‘Ik zie u gaarne met een boek’ creëerde hij niet alleen de tekeningen, maar stond hij ook in voor het woordenspel.

Randall Casaer by ©Jonas Lampens

Randall Casaer by ©Jonas Lampens

De uitgeverij omschreef ‘Ik zie u gaarne met een boek’ als een graphic poem. Benieuwd of Casaer blij is met die term. “Het is natuurlijk een leuke marketingterm. Voor mij is het boek niet echt een strip en anderzijds staan er ook te veel tekeningen bij om een echt gedicht te zijn. Ik heb voor iets in het midden gekozen zeker? Ik wou vooral een poëtisch beeldenverhaal maken. Soms is taal en dan weer het beeld het medium, soms ook in combinatie. Al heb ik wel meer ervaring en vlotheid in het tekenen, dat geef ik toe. Het schrijven is ook meer arbeid, tekenen is spelen,” aldus de auteur.

De auteur wil de lezer vaak om de tuin leiden. “Dat is een deel van mijn spel. Ik begrijp het boek helemaal, maar wellicht zal niet iedereen daarin slagen (schatert). Ik moet nog beter mijn best doen om me uit te drukken of misschien hoeft dat helemaal niet. Het is natuurlijk wel leuk dat niet alles duidelijk is, er mag ook wel wat ruimte zitten tussen de woorden onderling of tussen het woord en het beeld. Het is de bedoeling dat de lezer er tussen kan wandelen. Ik zet iets neer wat niet iedereen kan vatten en zo kan je je als lezer vragen blijven stellen. Ik heb iets gemaakt waarin ik zelf graag zit te lezen en dan kan het geheel wel eens ietsje vager zijn dan een standaardsoap (grijns). Ik zoek een zekere diepte en breedte waarin wel meerdere interpretaties mogelijk zijn. Ik vind dat prettig, ik doe het niet om de rare uit te hangen,” is Randall rechtuit.

Dom mopje

Opvallend ook wel is de typische humor die Casaer in zijn werk stopt. “Als er af en toe een goede mop in het verhaal kan gestoken worden, dan mag dat. Ik zoek ook naar leuke vondsten waarmee ik zelf blij zou zijn als lezer. Het is altijd een spel met aandacht. Als ik een beeld maak, dan probeer ik de aandacht van de kijker mee te nemen zodat hij het hele plaatje snapt. Die aandacht probeer ik vast te houden om dan plots plaats te maken voor een dom mopje,” geeft de tekenaar nog mee.

2014 belooft een jaar vol creatieve uitdagingen te worden, aldus de enthousiaste tekenaar. “Ik ga een kinderboek maken over een ridder die niet wil gaan slapen en daarna wil ik met een strip bezig zijn. Ik ben er redelijk gerust in dat er nadien nog verschillende karren zullen passeren waarop ik kan springen. Misschien kan ik opnieuw een theatershow coachen of een of ander boek illustreren. Binnenkort doe ik wel een korte werksessie met de Partizanen, de Nederlanders die het Leids Cabaretfestival gewonnen hebben. Misschien werk ik ook nog samen met Kamagurka, maar dat zit nog in een embryonale fase. We zien wel,” besluit Casaer.

(Steven Verhamme/foto Jonas Lampens)

‘Ik zie u gaarne met een boek’ is uit bij Uitgeverij Vrijdag. Info: www.randall.be.

ik-zie-u-gaarne-met-een-boek---randall-casaer[0]

Geef een reactie

