Maximumsnelheid aanpassen? Eventueel, maar niet overal en niet ’s nachts!

Highway2

Amper een week na de verschrikkelijke kettingbotsing in Zonnebeke stelden vijftig organisaties die actief zijn rond verkeersveiligheid en mobiliteit voor om de maximumsnelheid op sommige wegen te verlagen. De timing was perfect want de beelden van de berg autowrakken stonden nog op ieders netvlies gebrand.

De organisaties stellen onder meer voor om de maximumsnelheid op wegen met 2×2 rijstroken en een middenberm te verlagen tot 90 kilometer per uur in plaats van de huidige 120 kilometer per uur. Op andere wegen buiten de bebouwde kom moet 70 kilometer per uur de regel zijn.

Dat is één van de 31 aanbevelingen die tot stand kwamen onder leiding van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. Ze moeten ertoe bijdragen dat het aantal doden op de weg in 2020 daalt tot 200 per jaar.

Bij de NMBS zullen ze het voorstel ongetwijfeld toejuichen. Onlangs werd immers aangekondigd dat de treinen in 2014 stipter maar trager zullen rijden. En dan is het voor de spoorjongens uiteraard positief dat ook het autoverkeer minder snel vooruit gaat.

Een brug te ver

Of de automobilisten even enthousiast zijn, valt te betwijfelen. Laagvliegers aanpakken en de maximumsnelheid op gevaarlijke plaatsen verlagen, daar kan niemand iets op tegen hebben. Maar meteen een algemene maatregel invoeren, lijkt ons een brug te ver.  Zeker ’s nachts, op wegen buiten de grote steden waar er amper verkeer op de baan is, wordt het absurd om die nieuwe maximumsnelheden te respecteren. De flitscamera’s zullen dus overuren presteren.

Misschien kan er gedacht worden aan een Belgisch compromis? Meer bepaald: overdag het nieuwe voorstel invoeren maar vanaf een bepaald uur – middernacht bijvoorbeeld – én als de weersomstandigheden het toelaten de maximumsnelheid opnieuw  verhogen tot het huidige niveau.  (Wim Van de Velde)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s