ABC van de politiek: File

Op 25 mei 2014 moeten we naar het stemhokje voor de Moeder aller Verkiezingen. De komende maanden zal je allerhande dure termen naar het hoofd geslingerd krijgen. De Zondag helpt je door de bagger heen. Onze politiek journalist Paul Cobbaert laat wekelijks zijn licht schijnen op de politiek van ons Belgenland. Letter per letter. Van A tot Z.

Ja, we zijn wereldkampioen. Neen, (nog) niet in het voetbal, maar in het filerijden. Elke dag opnieuw honderden kilometers file op onze wegen. In geen enkele stad ter wereld staan automobilisten zo lang stil als in Brussel en Antwerpen. Dat zou onze economie van 50 tot 150 miljoen euro per jaar kosten. Het is ironisch genoeg de op één na populairste minister van de Vlaamse regering die bevoegd is voor Mobiliteit: Hilde Crevits, de West-Vlaamse Miss Beton van CD&V. Zij is er niet in geslaagd dat fileprobleem op te lossen. Ik vind het trouwens nogal cynisch dat net haar partij nu op de proppen komt met de website fileidee.be. Hoe zou jij de files oplossen, luidt de vraag. Tja, als het even kan, door minister van Mobiliteit te zijn, zeker?

Crevits zwoegt hard, dat wel. Veiliger wegen, minder ongevallen, minder file: zo klinkt haar credo. IJdele hoop, helaas. Mooie wegen zuigen nog meer gebruikers aan. Dat geldt trouwens ook voor haar geplande verbreding van de Brusselse ring. Wat moet er gebeuren? Eén: het autorijden écht ontmoedigen. Rekeningrijden invoeren. Of een wegenvignet. Twee maatregelen die al jaren op de regeringstafel liggen, maar die lijden onder een gebrek aan politieke daadkracht. Twee: alternatieven écht aantrekkelijker maken. Meer dan ooit nemen we de wagen, meer dan ooit laten we de fiets op stal en meer dan ooit ergeren we ons aan het openbaar vervoer. Het beter afstemmen van trein, tram en bus op elkaar, én op de noden en wensen van de gebruiker, dát moet de eerste prioriteit zijn. Ik spoor graag. Kranten lezen, teksten schrijven, allemaal onmogelijk in de wagen. Maar als die trein mij niet tijdig kan brengen, of als ik na drie keer overstappen nog eens een bus moet nemen, dan zal ik weer voor de wagen kiezen. En trouwens, het excuus dat de NMBS een federale en De Lijn een Vlaamse materie is, dát is opgebruikt. De burger wil oplossingen zien, en geen praatjes meer horen.

Het fileprobleem oplossen, dat is dé lakmoesproef voor de volgende minister van Mobiliteit. Dat zal trouwens ook een (klein) medicijn blijken tegen de verzuring in ons Belgenlandje.

(Paul Cobbaert)

Twitter mee: #dezondag & #abcpol

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s