Stoempwerk of toch een (brom)fiets?

Koning Auto blijft overheersen en wint zelfs terrein. Dat lijkt vandaag de conclusie van een gezamenlijke enquête die Touring en Febiac hielden bij duizend Belgen. Het aloude stalen ros wordt dus steeds meer naar de achtergrond verdrukt. Maar wat is ‘fietsen’ tegenwoordig nog? In Nederland woedt momenteel alvast een hevige discussie rond de zogeheten ‘speed pedelec’ en zijn plaats in het verkeer.

fietsen

Soms lijkt het erop dat de auto en de fiets steeds maar dichter naar elkaar toegroeien. Wagens moeten properder worden – terecht overigens -, terwijl de fiets tegenwoordig meer en meer gemotoriseerd wordt. Niet dat ik iets tegen elektrische fietsen heb, integendeel. Tonnen respect heb ik voor de mensen die de moeite doen om zich door weer en wind toch met de fiets proberen te verplaatsen, ook al lukt dat soms niet meer zo goed. Als een klein motortje daar dan de reddende factor blijkt, dan zij het zo. Maar wat blijft er nog heel  van het fietsprincipe als het om een ‘speed pedelec’ gaat? Hoewel je zelf nog hoeft te trappen, haalt het ding makkelijk 45 kilometer per uur. Als ik me goed meen te herinneren, heb je voor dergelijke snelheid met een bromfiets in België zelfs een rijbewijs nodig. En hoort zo’n fiets nog steeds thuis op het fietspad? Wielrenner Fabian Cancellara werd enkele jaren geleden nog bijna aan de schandpaal genageld omdat men hem verdacht van koersvervalsing met een ingebouwd ‘brommertje’. En nu zouden we onszelf vooruit trappen met een dergelijke gemotoriseerde fiets? Vroeger werd je met een opgedreven bromfiets zonder pardon ‘op de rollen’ gezet bij de politie, met een fikse boete als gevolg. Maar een opgedreven fiets? Dat mag dan wel weer. Ecologisch, dat wel. Maar waar blijft het plezier van – hoe raar het ook mag klinken – het beuken tegen de wind of het voorzichtig laveren tussen alle stapvoets verkeer in het stadscentrum? En moeten mijn kinderen straks ontgoocheld thuiskomen omdat zij met hun kinderfietsje niet die fabelachtige snelheden halen? Of wat doen we met het zomerse fietstochtje langs de tegenwoordig populaire Vlaamse velden en het terrasje achteraf of onderweg? Welverdiend uiteraard. Na inspanning volgt ontspanning. Maar ik kan me niet inbeelden dat dat pittige streekbiertje me evenveel zou smaken als ik zopas de prachtige en zorgvuldig gekozen knooppuntroutes met 45 km/uur  onveilig heb gemaakt. Om nog maar te zwijgen over de veiligheid van de andere weggebruikers. Geef mij maar wat lonend stoempwerk!

(Tom Wybo/foto grf)

De ‘speed pedelec’ of opgedreven elektrische fiets:

Geef een reactie

