Tien onmisbare games van 2013

Hoewel we 2013 zullen herinneren als het jaar waarop de PlayStation 4 en de Xbox One uitkwamen, was het vooral een grand cru-jaar naar game-aanbod toe. Het is jaren geleden dat er op de verschillende systemen zo’n variatie en kwaliteit te vinden was. Na wat wikken en wegen, haal ik er de beste uit.

10. Brothers: A Tale of Two Sons

In ‘Brothers’ ligt pa op sterven, en gaan twee broers op avontuur om een geneesmiddel te vinden dat hem kan redden. Onderweg leer je samenwerken, overkom je obstakels en los je slim ontworpen puzzels op. Het verhaal van Brothers wordt vooral op een visuele manier verteld, en er is geen (verstaanbare) dialoog. Dat maakt de game – en vooral het einde – er niet minder ontroerend op. Wie fan is van de PS2-klassieker ICO, kan niet om het verrassende Brothers heen.

Platform: PC (aangeraden versie), PS3, Xbox 360

9. Grand Theft Auto 5

De hype was er, de verkoopcijfers tartten alle verbeelding… maar als game verrasste GTA 5 niet. Hoewel de missies beter waren dan IV, en er meer variatie in de spelwereld zat, had ik bij Rockstar’s laatste toch een klein ‘been there, done that’ gevoel.  Maar de soundtrack en het gevoel van vrijheid? Dat blijft tijdloos.

*Bram luistert naar Kendrick Lamar – ADHD*

Platform: PS3, Xbox 360

8. Guacamelee!

De grafische stijl van Guacamelee! is op zich al genoeg om een plaats in mijn top 10 te verdienen. Je speelt een Luchador (Mexicaanse worstelaar) in een hoekige, kleurrijke cartoon, overgoten met  salsasaus. Guacamelee! is een bijzonder potente Metroidvania (Metroid meets Castlevania) met diepere combat en meer spring- en vliegwerk. BUENO

Geniet van de soundtrack:

Platform: PS3, PS4, PSVita, PC

7. Spelunky (PC-versie)

Het motto van Spelunky is ‘kijk voor je springt’. Weinig games leren je zo behoedzaam en voorzichtig te zijn als Spelunky, want de dood ligt altijd op de loer. Je begeeft je als een  niet zo volleerde Indiana Jones door een reeks kerkers en doolhoven met levensgevaarlijke vallen. Als je ergens onderweg onder een rollende steen terechtkomt, is het terug naar af. Je vloekt wanneer dit voor de 26ste keer gebeurt, maar toch blijf je verder spelen. Omdat het je eigen domme schuld is, en niet die van de game. De levels veranderen ook telkens je de game opnieuw opstart, wat Spelunky nooit repetitief maakt. Maar één ding is zeker: je blijft doodgaan, en je blijft terugkeren. “Nog één keer!”

Platform: PC, eerder uit op Xbox 360.

6. Gunpoint

Er zijn wel twintig manieren om Gunpoint te spelen, en dat is geen holle marketingslogan. In Gunpoint kruip je in de huid van een spion die met het fantastische gadget ‘Crosslink’ alle elektrische apparaten naar zijn hand zet: je kan een deur openzetten met een lichtschakelaar, of een licht doen branden door langs een sensor te wandelen. Tom Francis maakte met Gunpoint één van de slimste puzzel/stealth-games van het jaar, die bovendien bol staat van heerlijke pulp- en film noirdialogen.

Platform: PC

5. BioShock Infinite

Jaren keek ik uit naar Ken Levine’s nieuwe project, en dat geduld werd beloond: BioShock Infinite is een ambitieuze opvolger van BioShock, met een ontknoping die je hoofd doet tollen. Dat de game zich grotendeels hoog in de wolken afspeelt, in de luchtstad Columbia, heeft daar misschien ook iets mee te maken. De hoofdreden waarom Infinite onze top vijf binnenwandelt, is de gameplay. De mix van het betere knalwerk en bio-superkrachten is terug, maar nu gaat alles net iets sneller en vloeiender. Je kan ook creatief zijn in je combinaties: wat dacht je van brandende kraaien die je vijanden terroriseren? Juist, hoe kan deze niet hoog in de lijst staan?

Platform: PC, PS3, Xbox 360

4. The Last of Us

Hier schreef ik al mijn mening neer over The Last of Us, en maanden later is daar niet veel aan veranderd. Het einde van Naughty Dog’s survivaltocht blijft door mijn hoofd spoken, en ik kan niet wachten op een vervolg. Hoewel ik deze niet op het hoogste schavotje zet, is The Last of Us voor de pers en de gaming-community dé game van 2013, en niet GTA 5. Het is lang geleden dat dit oordeel nog zo unaniem was. Proficiat aan het team van Naughty Dog, jullie hebben het verdiend.

Platform: PS3

3. Super Mario 3D World

Toen ik enkele uren M3DW had gespeeld, was ik niet onder de indruk. Waar waren die levels vol inventiviteit die typisch zijn voor Mario-games? Waarom speelde ik na een uur nog intro-levels? Maar toen kwam wereld 4. En 5, dan 6… Plots sloeg de Nintendo-magie keihard toe, om niet meer te verdwijnen voor de rest van de game. Integendeel, het was net of het A-team bij EAD Tokyo de beste ideeën voor de laatste werelden achterhield. De creativiteit, diversiteit en pure platform-fun die deze game tentoon spreidt, kent zijn gelijke niet in het genre. Per wereld is er weinig tot geen recyclage en je krijgt steeds nieuwe uitdagingen voorgeschoteld. De game is bovendien gigantisch groot. Zelfs na de credits gaat het avontuur verder. Met de concepten die Nintendo in M3DW introduceert, kan je gemakkelijk vijf games vullen, maar hier zit alles in één pakket. De game is zelfs nog leuker met een paar vrienden of familie. Ook met vier spelers houdt deze topper meer dan stand. Als je dacht dat Mario na de Galaxy-games in een zwart gat zou vallen, heb je het mis.

Platform: WiiU

2. Antichamber

En de award voor beste game die geen kat heeft gespeeld, gaat naar… Antichamber! Je kan deze geflipte puzzelgame wat vergelijken met Portal: je bevindt je in een hamsterdoolhof en moet de uitweg zien te vinden. Alleen jammer dat Antichamber niet echt volgens de regels speelt… Er zijn geen kant-en-klare oplossingen voor puzzels  en de game hanteert zijn eigen set regels en aparte logica. Alles wat gebruikelijk is volgens de conventies in games, wordt in Antichamber in de vuilnisbak gegooid. Als je deze uitgespeeld hebt, voel je je een half genie. De mindfuck van het jaar. Een onmisbare ervaring voor wie buiten de platgetreden paden wil wandelen.

Platform: PC

1. The Legend of Zelda: A Link Between Worlds

A Link Between Worlds brengt je terug naar een oude wereld – die van A Link to the Past op de Super Nintendo – maar zit boordevol frisse ideeën. Alle kerkers zijn nieuw, en het team durft zelfs de bekende Zelda-skeletbouw af te breken. Nu kan je alle iconische Zelda-items (zoals de boog, bommen, hookshot, hamer) al meteen in het begin kopen, en moet je  die niet afzonderlijk in kerkers vinden. Zo worden die typische Zelda-levels korter, maar dat komt het tempo net ten goede. De dungeons zitten nog steeds tjokvol inventieve puzzels en dito bazen, dus gaat er niets verloren. Integendeel, ALBW laat de franchise met deze veranderingen heropleven. Het is fantastisch om al meteen over een heel arsenaal items te beschikken, zeker omdat je zo meer vrijheid hebt om geheimen in de wereld te ontdekken. Je kan iedere kerker in de tweede helft van de game ook afwerken in de volgorde die jij kiest.

De gimmick van deze 3DS-Zelda zorgt voor innovatieve puzzels: je kan in een schilderij veranderen, en zo over de muren wandelen naar andere delen van de ruimte (zie video hieronder). De toepassingen hiervoor bleven me – positief – verbazen. Ook het 3D-effect van de handheld, dat bij andere games niet wereldschokkend is, wordt hier perfect gebruikt. ALBW kan het begin zijn van een reeks experimenten voor Nintendo, maar is vooral een afscheid van de traditionele Zelda, en die begon toch net wat te vertrouwd aan te voelen. A Link Between Worlds is niet alleen de belangrijkste, maar ook de beste Zeldagame sinds Ocarina of Time (1998).  Het is zonder twijfel de leukste game van 2013. (Bram Ryckaert)

Platform: 3DS

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s