Alarmcentrale 101: Gelieve even aan de lijn te blijven…

Telefoon2

Als je naar de afvalintercommunale belt om een probleem te melden met de ophaling van de vuilniszakken, de gsm-operator tracht te bereiken om te klagen over een foute factuur of aan de watermaatschappij een lek wil signaleren, weet je het vooraf: je krijgt een muziekje te horen en dat zal ten minste twintig keer herhaald worden voor je iemand aan de lijn krijgt. Maar wie de 101 belt, mag toch verwachten dat hij meteen gehoord wordt? Niet dus.  Een vriend maakte het onlangs mee:

“Zaterdagavond 0u50. Op de E313 richting Antwerpen ter hoogte van de afrit Wommelgem zien we een donkere stationwagen met Poolse nummerplaat tegen 120km/u zwalpen over de snelweg. Levensgevaarlijk. Ik bel het Internationale noodnummer 112 waar een vriendelijke dame zegt dat ik de 101 had moeten bellen. Ze schakelt mij door en ik krijg een antwoordapparaat aan de lijn : ” U bent verbonden met de alarmcentrale 101, gelieve aan de lijn te blijven, wij behandelen zo dadelijk Uw oproep”. Na 10 minuten heb ik ingelegd, we waren ondertussen al op de Antwerpse ring, die Pool kon ondertussen alle windrichtingen zijn uitgereden en mijn informatie was dus niet meer relevant.”

Nauwelijks te geloven dat dergelijke situaties in ons land mogelijk zijn. Je bent plichtsbewust en doet wat moet, maar krijgt geen gehoor bij de alarmcentrale. Stel je voor dat een dergelijke situatie zich voordoet als iemand in levensgevaar verkeert. Elke seconde telt maar je komt op een wachtlijn terecht. Om sta-pel-gek van te worden! Bij de alarmcentrale zullen ze ongetwijfeld wel een of andere uitleg hebben, maar die interesseert me niet want geen enkel excuus is aanvaardbaar. Toch? (Wim Van de Velde)

Geef een reactie

