De makke lammetjes die we zijn…

Technologiegigant Apple zou de ‘oude’ iPhone 4 opnieuw in productie nemen voor de Indiase, Braziliaanse en Indonesische markt. Daarmee stapt het Californische bedrijf voor het eerst af van zijn traditie om de productie van oudere modellen te stoppen.  Noodgedwongen, want blijkbaar worden alle nieuwe modellen er te duur bevonden en is er de moordende concurrentie met Samsung, die andere elektronicagigant. In andere landen blijft de commerciële koers ongewijzigd.

smartphone (2)

Blijkbaar vinden we hier dat de prijzen ‘nogal meevallen’. Dacht je? Akkoord, ik kan er mij perfect in vinden dat producten in eerste instantie hun prijs hebben. Er moet immers een enorme research- en lanceringskost teruggewonnen worden. Een prijs die ik graag betaal voor zaken die het (professionele) leven ‘makkelijker’ kunnen maken. De technologie mag van mij gewoon doorrazen en steeds gekker worden. Maar wordt het niet eens tijd dat de service achteraf dan ook navenant is? Ooit al eens je smartphone per ongeluk laten vallen en bij de officiële dealer gepolst naar de prijs voor de herstellingen? Vaak is alleen de opstartkost al om van te duizelen. Zonder duidelijkheid over wat het totale kostenplaatje zal gaan worden. Of wat te denken van de accessoires. Onlangs nog meegemaakt: het kabeltje om mijn smartphone met mijn pc te verbinden doet het niet meer. Ik op een goede middag naar de shop. Na een mooie zoektocht – ook mijn kabeltje was ondertussen al wat ‘verouderd’ en bijgevolg beperkt voorradig – kom ik aan de kassa. “Dat maakt dan 19,30 euro”, laat de verkoper mij met afgestreken gezicht weten. 19,30 zuurverdiende euro’s voor exact één meter standaardkabel! Een niemendalletje waarvan er al miljoenen over de toonbank gegaan zijn en de ontwikkelingskost mij dus al lang niet meer relevant lijkt. Maar goed. Ik had het nodig en er bestaat geen B-versie van. Kopen dus die handel. Om maar te zeggen: waarom blijven we dit slikken in deze tijden van crisis? Waarom niet gewoon eens doen zoals onze Indiase, Braziliaanse en Indonesische collega’s? Gewoon en masse aan de technologiebonzen laten weten: “Te duur. Dit gaat te ver.” Krijgen we ze dan op de knieën? Waarschijnlijk niet. Maar we laten op z’n minst van ons horen.

(Tom Wybo)

Geef een reactie

