De waanzin van de oorlog anders bekeken

Unsere2

Dit is toch wel van een heel ander niveau dan ‘In Vlaamse Velden’, besloten we gisteren al na vijf minuten kijken naar ‘Unsere Mütter, unsere Väter’ op Canvas. De vergelijking maken met de Vlaamse reeks over WOI is niet echt fair, want de zesdelige televisieserie over WOII is met 15 miljoen euro de duurste ooit gemaakt in Duitsland. Het is een aanrader, onder meer omdat het verhaal eens niet verteld wordt vanuit het standpunt van de overwinnaars. Al zorgt dit soms voor een bizarre kijkervaring want voor je het weet, leef je mee met de hoofdpersonages en vergeet je dat het om “onze vijanden” gaat.

In de eerste aflevering maken we kennis met vijf jeugdvrienden die in juni 1941 samenkomen voor een afscheidsfeestje omdat twee van hen – de broers Wilhelm en Friedhelm – ingelijfd worden in het leger. De oudste doet dit al wat enthousiaster dan de jongste, die bedenkingen heeft bij de oorlog. Charlotte meldt zich als verpleegster aan maar de artistieke Greta wil doorbreken als zangeres en actrice. Haar Joodse verloofde Viktor probeert zijn ouders te overhalen om Duitsland te verlaten.

Mensen van vlees en bloed

Al snel wordt duidelijk dat het geen vijf helden zijn, maar mensen van vlees en bloed, met sterktes en zwaktes. Ze vroegen zelf niet om de oorlog, maar werden er in meegezogen en trachtten er het beste van te maken. In de eerste aflevering zien we hoe de jongste broer Friedhelm in zijn legerbataljon al gauw als een lafaard beschouwd wordt omdat hij zich nooit als vrijwilliger opgeeft als er een gevaarlijke taak uit te voeren is. En als hij kritiek uit op de legerleiding, dreigt hij helemaal geïsoleerd te geraken. Het levert hem wel onze sympathie op en daar is het de makers van de reeks uiteraard om te doen.

Supporteren voor de Duitsers

Tijdens een actiescène in de Sovjetunie waarbij een Russische verzetshaard moet uitgeschakeld worden, betrappen we er ons op dat we ‘supporteren’ voor de Duitsers, gewoon omdat het verhaal vanuit hun standpunt verteld wordt. Maar wie denkt dat de makers van de reeks het Duitse oorlogsverleden willen vergoelijken, heeft het mis. Al in de eerste aflevering worden we geconfronteerd met de  gruwel  van het naziregime. Een Russische krijgsgevangene wordt zonder enige vorm van proces geëxecuteerd. En het slotbeeld van de eerste aflevering is nog verschrikkelijker. Als een Joods meisje – een kind nog – meegesleurd wordt door een nazi-officier, nemen twee Duitse soldaten haar in bescherming. Even lijkt het alsof de officier het kind zal sparen, maar dan bedenkt hij zich, trekt hij het meisje tegen zich aan en jaagt haar een kogel door het hoofd. Tot verbijstering van zijn landgenoten. En van ons. De waanzin van de oorlog went nooit. (Wim Van de Velde)

‘Unsere Mütter, unsere Väter’, tot 11 maart elke dinsdag om 21.35 uur op Canvas.

Unsere3

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s