Laat jij je afleiden achter het stuur?

Afleiding achter het stuur, wie wordt er niet mee geconfronteerd? Het kenniscentrum van het BIVV maakte onlangs opmerkelijke cijfers bekend. Bij een observatiestudie op 156 plaatsen bleek maar liefst 1 op 12 bezig met iets dat niet tot het basispakket van autorijden hoort: sms’en, telefoneren (niet handsfree)… Vooral de gsm is de grote boosdoener. Maar het mobieltje prijkt niét op mijn persoonlijke topdrie van afleidingen.

Als je me ooit in de vangrails aantreft, denk dan niet aan GSM aan het oor, gebruik van de GSM (niet aan het oor), voorwerp, sigaret of bediening dashboard. Nee, de oorzaken mogen in mijn geval gezocht worden bij:

1. Een biddende torenvalk langs de rijweg

Niets werkt zo hypnotiserend op mijn stelsel dan zo’n mooi klein biddend roofvogeltje dat boven de wegberm een lekker knaagdier in het vizier heeft. Zo’n sappige woelmuis die spitsig op zoek is naar lekkers. Weet het veel dat het eigenlijk zelf de hoofdschotel van de dag is. Gegarandeerd zuigt de sierlijke beweging mijn aandacht naar zich toe en zit ik eventjes in mijn zetel naar National Geographic te genieten. Maar dan in het echt. Heel afleidend dus en bij deze een warme oproep naar de techno-genieën om een soortement Coyote op de markt te brengen die waarschuwt als je een jachtgebied van een torenvalk nadert. Kwestie van de aandacht dan alvast op de weg te houden.

kestrel1

2. De moves van Dave Grohl

Deze is eigenlijk het gevolg van drie. Niets zo ontspannend in de auto dan een stevig plaatje. Het zal wel de aard van het beestje zijn maar ik ga dan steeds mee drummen. Luchtgitaar zou er maar wat belachelijk uitzien achter het stuur. Alhoewel, bij zo’n drumsessie achter het stuur in mijn geest zie ik dan steeds de halfgod Dave Grohl bezig…

dave1

… maar ik vrees dat het er voor de collega-automobilisten er eerder uitziet als Admiral Freebee in een bushokje (seconde 51-52)

3. De totale verveling

Een rekensommetje leert me dat ik de voorbije 14 jaar al ongeveer 5000 keer de route thuis-redactie en omgekeerd onder de wielen heb gekregen. 5000 keer! Dan ga je al eens smeken om wegenwerken waardoor je enkele weken langs een omleiding gedwongen wordt.

Desalniettemin… De totale verveling slaat toe. En die bereikte een climax toen we in een recent verleden zomaar eventjes 541 dagen lang op de radio het wel en wee van de regeringsvorming in de maag gespitst kregen. Boeiend wellicht voor wetstraatjournalisten maar het kauwen en herkauwen was precies een versterkende factor van het dagdagelijkse afhaspelen van diezelfde kilometers. Godzijdank zijn het er slechts 20… Zonder file. In West-Vlaanderen. Vandaar dat de stevige plaatjes steeds meer terrein gingen veroveren op het ritje van 25 minuten.

Mijn medeleven gaat dan ook uit naar al die brave zielen die dagdagelijks richting Brussel of Antwerpen moeten pendelen. Schuif mij deze kilometers voor de neus en je krijgt geheid na enkele dagen een ongeleid projectiel op de E40…

zappiex

En jij? Door wat laat jij je afleiden achter het stuur?

(Lieven Mathys)

PS. En volledigheidshalve zou ik met deze olijke bende in de auto ook wel eens afgeleid kunnen worden. Hilarisch! #slappelach

Geef een reactie

