Guten Abend! Wie spät ist das jetzt? Zeit zu rock und roll

De eerste persoon die me opvalt als ik een volle AB binnenkom, is Pascal. Eerder deze week veroverde de Klankman in Wauters vs. Waes koffergewijs de harten van tienduizenden Vlamingen. Ik stap op hem af (wie niet dezer dagen?), laat hem de sms lezen die ik zopas ontvangen heb, hij geeft me een stevige knuffel en een zoen op de wang. Guten Abend, wie spät ist das jetzt? Zeit zu rock und roll en ik laat me enkele minuten erachter meedrijven op de psychedelische golven van Monster Magnet.

monster magnetx

Ik had me na de laatste passage van Queens of the Stone Age in Antwerpen voorgenomen nooit meer een concert bij te wonen. Beter dan dit wordt het niet, dacht ik. Gisteravond stond ik dus toch in de AB. Voor Monster Magnet of all bands. Je kent ze wel, die ouwe rockers die in de jaren ’90 de podia onveilig maakten met vettige songs als Space Lord.

Maar Dave Wyndorf en de Zijnen hebben meer in hun mars. Eind vorig jaar brachten ze nog een nieuwe schijf ‘Last Patrol’ uit. Een stevige scheut psychedelische stonerrock doordrenkt met tonnen levens- en andere sappen die in de voorbije decennia backstage uitgewisseld werden. Live vertaalt dit zich in lange outro’s vol soundscapes die uit gitaren en Wyndorfs elektro-speeltje getoverd worden.  Als echte rocker plaats je zo’n hi-tech-board natuurlijk niet vooraan op het podium maar netjes weg bij de drummer, waardoor we meer de rug van Dave mochten bewonderen dan zijn doorleefde façade. Niet dat we er rouwig om waren. Vanavond telt de muziek, weetjewel. En Wyndorf was verdomd goed bij stem.

Als je je verhaal niet in een uur kwijt kan, dan begin je er beter niet aan. Een goede stelregel voor zowat alles in het leven en ook Monster Magnet rolde na een klein uurtje de matten op.

mmab

Maar niet zonder bisronde. Dat spreekt. En die beloofde vonken te geven want Wyndorf gooit de zaal in dat het tijd is voor ‘flat out rock’! Kwestie van die oude knoken nog eens los te schudden.

Geen ‘Powertrip’ helaas. Ik stond nochtans te popelen om ‘I ain’t gonna work another day in my life. The Gods told me to relax’ mee te brullen maar ‘Opa Stonerrock’ sloot af met –hoe kon het anders- Space Lord.

En zoals je kan horen op onderstaand filmpje stond er ook flink wat zangtalent in de zaal zelf…

Dave nam nog snel even wat foto’s van het publiek, géén selfies, wel fans: ‘You look beautiful’. Maar ik heb zo’n vermoeden dat de snoeper zijn oog al op een knappe griet ergens op de vierde rij had laten vallen en het eigenlijk tegen haar had.

Op de tonen van een snijdende feedback die Joke Schauvliege met acute incontinentie zou opzadelen, gaat het richting bar waar de herinneringen aan dat hemels moment op Schrikkelrock in 1992 opborrelden. ‘Let it rain’ schreeuwde Wyndorf  en de goden spuiden  hun gal over het festival. As a true Space Lord.

(Lieven Mathys)

P.S. O ja, en die sms voor Pascal? Even ervoor had ik de filmpjes en fanpagina’s van klankman Pascal uit Wauters vs. Waes doorgespeeld aan een gezamenlijke Amerikaanse vriendin. Toen ietwat later bleek dat Pascal ook in de AB was, sms’te ze ‘Give eachother a hug from me’. En wie zijn wij om de wens van zo’n Amerikaans topwijf te negeren?

PSS. Ik zou ze niet willen voeden, de mensen die sinds de uitzending een selfie maakten met Pascal.

 

Geef een reactie

