Admiral Freebee: ‘Ik spreek mezelf graag tegen’

We vonden zijn vorige plaat pure wereldklasse en de nieuwste van Admiral Freebee moet er niet voor onder doen. ‘The Great Scam’ laat zich beluisteren als een fraaie collectie vrolijke en melancholische liedjes waarin Tom Van Laere al zijn dromen, overpeinzingen en angsten kwijt kan. Hij begroet ons met een stevige handdruk en lacht breeduit wanneer hij vertelt over de waan van het bestaan.

'The Great Scam ligt vanaf 28 februari bij de platenboer.

‘The Great Scam’ ligt vanaf 28 februari bij de platenboer.

De albumtitel spreekt tot de verbeelding. Je klinkt anders niet als een oplichter.

Dat ben ik ook niet, of toch wel. Een identiteit of persoonlijkheid is iets dat je speelt voor jezelf  en de mensen die je ontmoet. We leven allemaal in de waan over wie we denken te zijn. Vandaar ‘the great scam’. Ik zing niet voor mezelf of voor een publiek. Ik zing om een plek te creëren waar ik niet mezelf hoef te zijn. Heerlijk! We voelen ons allemaal alleen en onbegrepen, maar we willen het niet delen. Een goede vriend vertelt je iets in vertrouwen en voegt er dan aan toe: “tegen niemand zeggen, hé”. We verbergen onze gevoelens waardoor er geen verbondenheid is en dan gaan wie die toch ergens zoeken; op Facebook bijvoorbeeld. Ik vind dat heel aandoenlijk. Voor een songwriter is dat een ideale inspiratiebron.

‘Nothing else to do’ moet zowat het vrolijkste zijn dat je ooit hebt gemaakt. Al is het behoorlijk ‘tongue’ in cheek’?

Ik bedoel het nochtans niet sarcastisch. Soms worden mensen op elkaar verliefd omdat er niemand anders is. Ze gaan er helemaal in op. Prachtig! Ik heb dat nummer geschreven omdat ik voor de eerste keer verliefd was op mezelf. Ik zong op een strand: ‘I fell in love with me, because there is nothing else to see’. De tekst heb ik dan veranderd zodat ik in een kroeg tegen een vrouw kan zeggen dat het over haar gaat. Had ik het echt over een vrouw gezongen dan was het een triestig nummer geworden.

Admiral Freebee3

Jouw songs zijn doordrongen van de Amerikaanse sound. Dat blijft een handelsmerk van Admiraal Freebee?

Het draait vooral om songs met goede teksten, een leuke melodie of catchy refreinen.  Onlangs zei iemand tegen me dat ik klassiekers schrijf die nog niemand heeft gehoord. Dat beschouw ik als een groot compliment. Ik zou makkelijk iets anders kunnen doen of een andere stijl bedenken voor Admiral Freebee. Maar dat wil ik niet. Charles Bukowski heeft als grafschrift: Don’t try. Dat vind ik het beste levensmotto. Ik probeer al te veel in het echte leven, dan hoeft het niet nog eens in muziek. Waarom moet je bijvoorbeeld nadenken over succes? Voelen is genoeg. Ik ben een hypochonder die van alles een verhaal maakt en dat gaat me beter af in een song. Weet je, ik spreek mezelf graag tegen. Mensen die dat niet doen, moeten als straf in de politiek stappen. (lacht)

Je inviteerde klinkende namen in de studio: Steve Shelley, drummer bij Sonic Youth, en J Mascis, de frontman van Dinosaur jr. Hoe groot is de drang om zulke mannen dan uit te horen?

Eigenlijk valt dat nog mee. Steve Shelley praat wel graag over Sonic Youth. Dan luister je natuurlijk aandachtig. Van producer John Agnello had ik vernomen dat J Mascis niet altijd even enthousiast is en dat klopte ook. (lacht)  Ik heb daar alle begrip voor want ik moet zelf soms verhullen dat ik ook niet altijd even enthousiast ben.

In ‘The land of lack’ zing je ‘Dwell on your disasters,’ dat typeert je wel denk ik.

Ik ben eigenlijk een moeilijk persoon die zich regelmatig afvraagt wat hij aan het doen is. Ik ben heel snel geïrriteerd. Dat creëert elke keer een spanning maar ik kan het niet veranderen. Ik ben een mislukte versierder, een mislukt filosoof, een mislukte sporter maar net daardoor ben ik een geslaagde songwriter.

Je bent een trage groeier die moeilijk kan loslaten, zoals blijkt uit het slotnummer ‘Sad old light’?

Ja, en dat werkt het beste voor mij. Als je snel groeit, ben je het volgens mij ook sneller vergeten. Ik vind het interessanter om vast te stellen dat ik niet kan loslaten dan er over te preken hoe je moet loslaten.

(Tekst: Henk Malyster/Beeld: Jokko)

Het concert van Admiral Freebee in de Ancienne Belgique 12 maart is uitverkocht maar voor en 13 maart zijn er nog tickets verkrijgbaar.
Geef een reactie

