Hubert Damen: “Ik neem vrede met het einde”

Fans van Witse krijgen de komende weken een laatste kans om de bekende commissaris uit Halle aan het werk te zien. In de laatste aflevering op televisie ging hij met pensioen maar voor de film ‘W.’ keert Witse terug naar zijn geboortestreek om er de moordenaar van zijn nichtje op te sporen. Het duurt niet lang voor de eigenwijze inspecteur in aanvaring komt met de lokale politie. En als het van Hubert Damen afhangt, is dit het definitieve slot.

witse1

De film lijkt me qua thematiek en stijl rauwer dan de serie?
Dat weet ik zo nog niet. Ik herinner me best nog harde afleveringen. We hebben met de film ook niet gepretendeerd om er iets hards van te maken. Als hij succesvol is dan komt dat door het verhaal, de sterke personages en de thema’s. Er zitten grote thema’s in. Eenzaamheid bijvoorbeeld. Wiste lijdt daar onder maar hij is lang niet de enige in het verhaal die eenzaam is. En dan is er voor mij nog een tweede interessant aspect aan ‘W’. De verhaallijn over een zieke pervert interesseert me niet zo. Er zit geen evolutie in dat personage, hij is wie hij is. Wat mij boeit, is de manier waarop mensen in zijn zieke wereld één stap zetten en er door worden opgeslorpt. Zelfs Witse – om welke reden ook – raakt er door bezeten. Dat is beangstigend maar tegelijk dankbaar voor een acteur.

In de film is er een gênante scène waarin Witse in een restaurant als een bezetene saillante details vertelt over de zaak. Da’s tragisch en grappig tegelijk.
Ik vond dat een cruciale scène omdat daaruit blijkt hoe ver Wiste gaat. Hij takelt af, is zichzelf niet meer. Dat is tragisch maar dat is niet de hoofdtoon van de film. Sommigen zeggen dat ‘W.’ te donker is maar dat vind ik niet. Er zit een zekere lichtheid aan het einde, er is hoop op beterschap. Het is bijna lieflijk. Witse heeft zicht op een betere toekomst. Er is iets van hem afgevallen. Hij durft eindelijk te zeggen wat hij voelt. Dat heeft hij nog nooit eerder gedaan. Hij kan terug verder met het leven. Ik heb vrede met het einde.

witse

Witse chat er lustig op los. Hoezeer ben jij vertrouwd met internet?
Ik ben al blij dat ik mails kan ontvangen en versturen. Dat ik teksten kan schrijven op pc en ze kan printen. Ik zoek af en toe eens op via het internet. Best interessant maar veel verder dan dat hoeft het niet te gaan voor mij. Ik heb niks met Facebook of Twitter. Als ik een gesprek wil voeren dan doe ik dat fysiek en niet in een taal vol afkortingen die ik niet begrijp. Dat is ouder worden, ik vind het ook niet erg. Ik voer liever gesprekken met mijn kleindochter van vier. We begrijpen niet wat we tegen elkaar zeggen, maar het zijn de meest geweldige conversaties. (lacht)

Taal en muziek zijn twee van jouw passies. Je hebt daarrond een voorstelling gemaakt: ‘Ik zou wel eens willen weten’. Hoe ver sta je daarmee?
Ik heb intussen al een paar try-outs gedaan en de voorstelling zit nu in zijn definitieve vorm. Oorspronkelijk draaide alles rond een burgermannetje dat zich afvraagt wat er overblijft van de protestsongs uit de jaren ’60. Nu vertrek ik voor de voorstelling van een gedicht van Hugo Claus, ‘ Verdwaald Liedje’. Iedere mens droomt van geluk, maar loopt op de momenten dat hij geluk heeft, het gewoon weer voorbij en gaat op zoek naar nog meer, en nog meer. Ik breng vijftien kortverhalen en daar staat toevallig muziek op. Ik ben geen klassiek zanger. Ik kan wel – tot verbazing van mijn muzikanten – toon houden en ik voel heel goed ritme aan. Vijftien jaar geleden raakte ik gefascineerd door de muzikantenwereld. Dat boeit me geweldig en ik wil zo verhalen delen met mijn publiek. Meer pretentie heb ik niet.

(Tekst: Henk Malyster)

‘W.’ is nu te zien in de bioscoop.
Geef een reactie

