Achter de feiten, weinig meer dan een slaapmutsje

Of ik gisterenavond even naar Achter de feiten wilde kijken om achteraf mijn ‘professionele’ mening te geven? Natuurlijk baas! Al was dat buiten het late uitzenduur van het gloednieuwe sketchprogramma op Eén gerekend, want klokslag 22.35 uur lag deze jongen al te ronken op zijn zetel. Halverwege het programma werd ik nog even in paniek wakker, maar het korte sketchje dat zich voor mijn slaperige ogen afspeelde, kon me niet genoeg boeien om weer wakker te worden. Welterusten dus!

R2014_A0000_114523

Gelukkig was ik gisterenavond zo slim geweest om Achter de feiten op te nemen (blijkbaar voelde ik al een vlaag van uitputting aankomen), zodat ik het programma integraal – en met de kom chocopops en kop Earl Grey in de hand – kon bekijken. En om maar meteen tot de ‘professionele’ mening te komen: geen wonder dat ik in slaap ben gevallen! Deze eerste aflevering was ronduit flauw. Twee keer gniffelen, meer wist het programma niet uit me los te krijgen. Jammer.

Het lag alleszins niet aan de cast, want die is met onder andere Koen De Bouw, Tania Van der Sanden en Liesa Naert geen tegenvaller. Sommige sketches waren dat trouwens ook niet. Het stukje over de achterstevoren gemonteerde dashcam ontlokte – al was het maar voor een vluchtig moment – een grijns. En ook de gevangenisdeur die open zwierde met behulp van een SIS-kaart liet beterschap verhopen. Toch kwam het er niet helemaal uit, hoewel je het potentieel ergens wel voelde zitten. Achter de feiten heeft iets weg van In De Gloria, maar dan zonder het echt humoristische luik.

Ik vermoed dat het programma nog een tweede kans nodig heeft. Er zit wel iets in die humoristische rol voor Koen De Bouw en het heeft ook wel wat om Tania Van der Sanden weer in een sketch te zien. Ook het actualiteitsgehalte en het ‘kort op de bal spelen’ heeft in mijn ogen wel een meerwaarde, maar die is er gisterenavond – voor mij vanmorgen dus – nog niet uitgekomen. Hopelijk volgende week wel!

(Sebastiaan Bedaux)

R2014_A0000_114518 R2014_A0000_114516

Geef een reactie

