ZAPPER: Vind Mijn Familie

In het leven van de Zapper is het helaas niet elke dag feest. Soms krijg ik namelijk programma’s als ‘Vind Mijn Familie’ voorgeschoteld – verplichte kost uiteraard – terwijl leukere shows op andere zenders – genre Foute Vrienden of Kroost – verleidelijk staan te blinken in het programma-overzicht van mijn digicorder. Tant pis.

vmf_s1_afl1_18 vmf_s1_afl1_22

Uiteraard geeft de Zapper ieder programma een faire kans. Maar toch… de titel alleen al geeft aan met wie of wat we te maken hebben. Een human interest-verhaal van de bovenste plank, met gedumpte familieleden die zich gekwetst voelen, met mensen die hun kinderen in de steek hebben gelaten en daar later spijt van krijgen. Een waar tranenfestijn dus. Dat blijkt ook meteen wanneer we kennismaken met de 28-jarige Ninette – op zoek naar haar biologische moeder – en bekeerde feestvierder Peter, die wanhopig zijn zoon wil leren kennen. De twee West-Vlamingen (bedankt, VTM, voor de broodnodige ondertiteling) hebben zelf een helse zoektocht achter de rug om hun bloedverwanten terug te vinden, zonder succes. Gelukkig beschikt presentatrice Francesca Vanthielen over een team superspeurders voor wie geen bloedlijn te dun is.

Komt het concept van Vind Mijn Familie je trouwens niet bekend voor? Het programma is inderdaad gebaseerd op het Nederlandse Spoorloos, dat voor het eerst in 1990 werd uitgezonden op televisie en recent dus haar 24ste (!) jaargang en 65ste seizoen mocht vieren. Het is haast niet te geloven maar Spoorloos trekt wekelijks meer dan 2 miljoen kijkers en is daarmee het populairste programma in Nederland op een maandagavond. Toch is het concept niet helemaal hetzelfde, legde Francesca eergisteren in De Zondag uit. “In Spoorloos wordt de focus meer gelegd op de zoektocht, in Vind Mijn Familie focussen we vooral op het emotionele aspect.” Dat is overduidelijk. En misschien ook wel de reden waarom dit programma nooit 24 jaar of 65 seizoen lang zal overleven op de Vlaamse televisie. Want tegenwoordig moet een programma meer kunnen bieden dan enkel die human interest-invalshoek! Met het nieuwe tv-seizoen, dat toch wel potten breekt, hoopten we eigenlijk dat zulke televisionele creaties overbodig waren geworden.

vmf_s1_afl1_15vmf_s1_afl1_20

De enige bedoeling van Vind Mijn Familie is – naast het vinden van de vermiste familieleden, wat uiteraard zeer nobel is! – een traan toveren op het gezicht van de televisiekijker. Slaagt het programma daarin? Goh, in mijn geval niet, maar ik kan me voorstellen dat sommige kijkers ‘gepakt’ waren. Ik vond het vooral een lang programma (een uur om twee verhalen uit de doeken te doen), maar wel slim geplaatst tussen Familie en Cordon, zodat er vermoedelijk toch nog heel wat kijkers van dit programma hebben kunnen ‘genieten’. Ikzelf had liever weggezapt naar Foute Vrienden of Kroost, om daarna weer terug bij VTM te komen voor mijn wekelijkse portie Cordon. Lesje geleerd!

(Sebastiaan Bedaux)

Geef een reactie

