Alleen universitairen voor de klas?

Leraar

Arme leerkrachten. De langverwachte paasvakantie was amper gestart en ze kregen al een mokerslag te verwerken. “Ons lerarenkorp is ontzettend behoudsgezind en heeft gemiddeld een te laag intellectueel niveau” zo liet André Oosterlinck optekenen in De Tijd. De voormalige rector van de KULeuven voegde er aan toe dat de onderwijshervorming geen kans op slagen heeft als de lerarenopleiding niet grondig wordt hervormd.

“In mijn jeugd was de schoolmeester een respectabel beroep van een zeer hoog intellectueel niveau. In sommige landen is dat nog altijd zo. In Finland hebben ze een toelatingsexamen aan de universiteit om leraar te mogen worden, en bovendien zijn alle leerkrachten er universitairen”, aldus Oosterlinck.

Bij de Europese top

Deze bijzonder zware uithaal lijkt overdreven. Ons onderwijs scoort immers niet slecht. De Vlaamse leerlingen behoren zelfs tot de Europese top voor wiskunde. En ook voor leesvaardigheid en wetenschappen doen ze het vrij goed. Dat blijkt uit de resultaten van PISA, een grootschalig onderzoek dat driejaarlijks de onderwijssystemen in verschillende OESO-landen evalueert.

Het kan uiteraard altijd beter en initiatieven om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren, kunnen we alleen maar toejuichen. Maar zal dit gebeuren door het onderwijs voor te behouden aan universitairen? Hoog opgeleid zijn, is allesbehalve een garantie voor goed les geven. Dat konden we helaas zelf ondervinden. We herinneren ons heel wat leerkrachten die amper meer deden dan hun cursus voordragen terwijl de klas krampachtig trachtte wakker te blijven. En op de universiteit was dergelijke manier van lesgeven veeleer regel dan uitzondering. Geen wonder dat steeds meer studenten de lessen skippen want een cursus lezen kunnen ze zelf ook.

Houten klaas

Een degelijke opleiding is uiteraard noodzakelijk, maar een leraar moet vooral gedreven zijn, iemand die de lessen steeds opnieuw boeiend weet te maken en de leerlingen betrekt bij de leerstof. Wie als een houten klaas droge feiten afdreunt, moet niet klagen dat zijn leerlingen niet geïnteresseerd zijn. Een toelatingsproef voor het onderwijs lijkt aangewezen, maar dan wel een waarin vooral gepeild wordt naar enthousiasme en creativiteit. (Wim Van de Velde)

leraarslapen2

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s