ABC VAN DE POLITIEK: VERZURING

Op 25 mei 2014 moeten we naar het stemhokje voor de Moeder aller Verkiezingen. De komende maanden zal je allerhande dure termen naar het hoofd geslingerd krijgen. De Zondag helpt je door de bagger heen. Onze politiek journalist Paul Cobbaert laat wekelijks zijn licht schijnen op de politiek van ons Belgenland. Letter per letter. Van A tot Z.

Mijn hoogzwangere vrouw moet haar wagen een kwartiertje kwijt, en verkiest een bewonersplaats boven twintig minuten wandelen. Het onverbiddelijke verdict: honderd euro. Ons aangetekend toegestuurd met de letters der horror: GAS. Gemeentelijke Administratieve Sanctie. Haar uitleg doet er niet toe. Een misdrijf als dit kan de wetgever niet laten passeren. Als mijn grootvader wat te snel fietst, en geloof me, dat kan hij, dan legt men ribbelstroken op zijn vertrouwde weg. Of zwiert men hem op de bon. Overdreven snelheid, in Vlaanderen ook voor fietsers een misdrijf. Als mijn Antwerpse vriend sneeuwballen gooit, krijgt hij een bon onder zijn neus. Idem voor mijn Lokerse tante die naar de kerk gaat (in Lokeren staan er GAS-boetes op waarzeggerij en raaskalderij). Als mijn schoonbroer mijn kapotte waterleiding herstelt, rinkelt de kliklijn van de fiscus. Zwartwerk. Als mijn neefjes wat te luid schateren van geluk in hun tuin, dan dienen de buren klacht in. Geluidsoverlast. Overlast van geluk. Boete. NIMBY, dat is de mentaliteit van de Vlaming geworden. Kinderen. Fietsers. Windmolens. Foorkramers. Tomorrowland. ‘Not In My Back Yard’. Als Maggie De Block de perfect geïntegreerde Navid Sharifi het land uitzet, schiet haar populariteit als een raket de lucht in. Vreemdelingen. ‘Not In My Back Yard’. Verzuring.
Hoe zijn wij zo diep kunnen wegzakken? Waarom verdragen wij niets meer? Waarom schelden wij elkaar zo graag de huid vol, liefst anoniem? Waarom verklikken wij elkaar zo graag? Waarom moet iemand die niet in de pas loopt gestraft worden, en liefst zo hard mogelijk? We zijn verzuurd geworden, wij, Vlamingen, en ik gruwel ervan. Politici spelen graag in op dat fenomeen. Zowat alle partijen staan achter die verachtelijke GAS-boetes. Gemakzucht? Verzuring is makkelijker te capteren dan geluk. Die GAS-boetes staan symbool voor het Vlaanderen waar Big Brother weer regeert, waar men zijn buren bespioneert, veilig verscholen achter dubbel glas, kliklijn in de hand, waar jaloezie de plaats inneemt van solidariteit, waar angst, bekrompenheid en verzuring hoogtij vieren.
Ik heb geen antwoord op die vragen, maar ik hou er niet van.

(Paul Cobbaert)

Geef een reactie

