Hoe is het nog met … Erik Burke?

wittekerke_medActeur Erik Burke wordt ook vandaag nog aangesproken als Geert, naar het personage Geert Verschuren dat hij jarenlang speelde in de reeks Wittekerke. Ook in de advocatenserie ‘Deman’ had hij een hoofdrol als Tony Beraet. Daarnaast waren er talrijke gastrollen in diverse series, drie jaar terug nog als de slechterik, klusjesman Ko, in Galaxy Park.

 

Burke is anno 2014 nog altijd bezig met wat hij al 30 jaar doet: acteren. “Het tv-werk heb je zelf niet in de hand, maar ik amuseer me kostelijk met het theaterwerk, dat voor mij even leuk en belangrijk is. Spelen voor weinig of veel mensen maakt me niets uit. Daarom heb ik niet het gevoel dat ik nu iets anders aan het doen ben dan zoveel jaar geleden, maar ik kom inderdaad minder op tv. Destijds speelde ik in reeksen waarvoor collega’s hun neus ophaalden. Gelukkig is dat nu anders, want er is nu minder werk. Iedereen neemt aan wat hij kan. Ergens mis ik het spelen voor camera’s wel, maar het directe contact met het publiek in het theater heeft anderzijds wel erg veel charme. De voldoening van de onmiddellijke respons is groot.”

Economische noodzaak

De 51-jarige Oostendenaar speelt momenteel zes verschillende voorstellingen door elkaar. “Dat klopt en van die zes zijn er dan nog vijf monologen. Ik slaag er gelukkig in om alle teksten van die stukken uit elkaar te houden. De dag dat zoiets me niet meer lukt, moet ik er mee ophouden. De jongste voorstelling heet ‘Lastige mensen en hoe ze te overleven’. Het is een zelfgeschreven stuk in de vorm van een lezing die ik speel. Die monologen breng ik een beetje uit economische overwegingen, ik blijf hopen dat ik over afzienbare tijd terug met een gezelschap kan spelen. Misschien dient er zich wel een nieuwe tv-rol aan?”

Acteren aan zee

Iedereen herinnert zich Geert Verschuren alsof het gisteren was. “Ik kijk met enorm veel plezier op Wittekerke terug. Ik had het geluk dat ik niet meer piepjong was toen, en dus wist ik maar al te goed dat ik ervan moest genieten. Het was een leuke tijd, vooral ook omdat de reeks zich aan de zee afspeelde waarmee ik toch een band heb. Toch was ik niet ontevreden dat mijn personage werd geschrapt. Het gaf me de kans om een heleboel andere dingen te doen”, vertelt Erik met veel nostalgie.
wittekerke-geert-en-els_med
Radiomaker

“De mooiste rol uit mijn carrière was zeker die in de advocatenreeks ‘Deman’. Zowel van publiek als collega’s kreeg ik toen heel positieve reacties, maar vreemd genoeg kreeg ik nadien nooit zo weinig aanbiedingen. Er zit dus geen logica in. Ik heb ook radio mogen maken bij Radio 2, iets wat ik 12 jaar met hart en ziel heb gedaan. Op een dag kreeg ik echter een telefoontje dat ik niet meer moest komen. Zoiets gebeurde toen wel vaker. Het was misschien ook goed dat het afgerond was, ik had alles al gezien en ontdekt. Toen die deur dichtging, gingen er ook weer andere open.” (Steven Verhamme)

 www.erikburke.be

Geef een reactie

