Hoe is het nog met … Mimi Smith?

Mimi Smith

Mimi Smiths televisieloopbaan begon meer dan 45 jaar geleden toen ze als 16-jarige deelnam aan de BRT-quiz ‘Wie is wie’. Smith werd later auteur, journaliste, mediafiguur en een veel gevraagde gaste in radio- en televisieprogramma’s. De licentiate pedagogie presenteerde zowel voor de BRT als voor VTM en Vitaya. Ze schreef ook kookboeken, kinderverhalen, een huishoudgids en gezondheidsboeken.

 

“Tegenwoordig ben ik gewoon bezig met de dingen waar ik vroeger geen tijd voor had. Ik ben lid van drie cultuurclubs in Knokke-Heist waarmee we musea en tentoonstellingen bezoeken en stadswandelingen maken. Ik vind het leuk om dat in een klein groepje met vriendinnen of met mijn partner te doen”, aldus de 73-jarige die haar naam deelt met de beroemde tante van John Lennon. “Ik ga ook graag naar de opera, iets wat ik vroeger niet deed. Ik geef ook lezingen, vaak aan vrouwenclubs en dat wil ik blijven doen. Daarnaast reis ik veel en bezoek ik vaak mijn familie in het buitenland.” Smith’s vader was een Engelsman. Haar oudere broer en jongere zus wonen in Groot-Brittannië. “Ik neem snel mijn valies en ben weg. Vroeger kon ik dat niet omdat ik vaak vasthing aan een tv-programma.”

Geen vast stramien

“Tegenwoordig krijg ik soms nog aanbiedingen, maar die sla ik meestal af. Zo werd ik onlangs gevraagd voor een gezondheidsproject, maar dat was een bijna fulltime job. Ik wil me niet meer vastpinnen op een vast stramien om elke dag of een paar dagen per week te werken. Ik heb 40 jaar in de media gewerkt, het is tijd om eens aan mezelf te denken,” besluit Smith wijselijk.

Sneeuwbaleffect

Heeft ze het gevoel dat ze het maximum uit haar carrière heeft gehaald? “Ik denk het wel. Het begon in de jaren ‘60 met de tv en korte tijd nadien kreeg ik er de radio bij. Doordat ik ook geïnteresseerd was in muziek, kreeg ik de kans daar voor Het Laatste Nieuws over te schrijven. Het was dus een sneeuwbaleffect. Wat ik niet wou, was een hele dag op een bureau zitten en dat is me gelukt in mijn carrière. Ik heb er heel veel uitgehaald”, blikt ze tevreden terug. “Nu hoor ik van jonge mediamensen dat ze een manager hebben. Dat had ik niet destijds. Het zou me wellicht geholpen hebben, want ik moest alles op mijn eentje regelen en ik was niet zo goed in onderhandelingen.”

Eindelijk vrijheid

De bevolking wordt alsmaar ouder en heeft ook nood aan rolmodellen. Zou ze niet willen terugkeren naar televisie? “Het komt werkelijk niet in mijn hoofd op om nog voor tv te werken. Die tijd is voorbij. Gedaan met de stress, ik geniet nu van mijn vrijheid. Trouwens, de programma’s die nu gemaakt worden, zijn gericht op kinderen en jonge mensen tot 40 jaar. De rest van de bevolking wordt volkomen genegeerd door de zenders. Alles moet verjongen. Ik heb niet de indruk dat daar verandering in zal komen. Jammer, want ouderen hebben ook recht op hun programma’s!”, sneert Smith. (Steven Verhamme)

Een gedachte over “Hoe is het nog met … Mimi Smith?

Geef een reactie

