Hoe zou het nog zijn met … Pieter-Jan De Smet ?

kotmadam Pieter-Jan De Smet speelde vier jaar de rol van Charles-Victor in de VTM-serie De Kotmadam, maar dat deel van zijn carrière heeft hij helemaal achter zich gelaten. De Smet, afgestudeerd aan Studio Herman Teirlinck, wil vooral muziek maken, onder zijn eigen naam maar evenzeer met De Piepkes, het muzikale alternatief voor de gladde kidspop waarmee hij niets te maken wil hebben.

 

“Het is een beetje stil rond mijn leven als acteur, maar dat was ook nooit echt mijn ding. Ik deed tv destijds om den brode maar speelde veel liever muziek en dat is nog steeds zo. Ik vind dat er voldoende goede acteurs rondlopen. Ik ben maar een middelmatig acteurtje en wil me ook goed voelen bij de dingen die ik doe. Ik had in ‘De Kotmadam’ niet het gevoel dat ik daar veel te vertellen had. Ik wil het ook niet tegen wil en dank doen. De voorbije jaren kreeg ik weer wat vragen in die richting, maar ik ketste die steeds af. Misschien doe ik het later nog wel eens opnieuw en word ik een geweldig acteur op mijn zeventigste,” lacht Pieter-Jan.

Arbeider in een fabriek

De Smet loopt duidelijk niet hoog op met de serie waarin hij toch enkele seizoenen te zien was. “Ik herinner me er niet zo veel van, ik vond mezelf een arbeider die naar de fabriek ging om te werken. Het was weliswaar geen martelgang, maar ik wou me behoeden voor het gedoe errond. Het woord BV bestond toen nog niet, maar het is wel een wereld waarmee ik echt niets te maken wil hebben. Het stelt niets voor. Rond sommige mensen ontstaat een waas van pseudo-belangrijkheid en dat wordt dan oneindig uitvergroot. Het gaat om wat je doet en niet om wat mensen over je denken.”

Onder de radar

“Ik speel nog steeds muziek in allerlei constellaties en op verschillende manieren, soms wat anoniem misschien. Het is echter niet omdat je onder de radar van Studio Brussel en Radio 1 bent verdwenen, dat je niet meer bestaat. Ik heb me daar vroeger wel eens boos om gemaakt, maar ik ga daar niet meer over zeiken. Ik heb mijn theorie over de platenwereld en de media, maar het kan me niks schelen, ik heb alleen maar gelijk (lacht).”

PJDS2014

Kindermuziek

“Ik speel muziek omdat ik dat graag doe. Twee jaar terug heb ik nog een plaat gemaakt onder de naam Beuzak, het was een zelf geschreven en ingespeelde plaat waar ik erg trots op ben. Daarnaast zijn er natuurlijk de Piepkes. Een erg leuk project met Roland Van Campenhout en Sioen waarvan ik blij ben dat het goed opgepikt wordt. Er is sowieso heel weinig goede muziek voor kinderen. Winokkio en Jan De Smet doen leuke dingen, maar daar stopt het ook, de wegwerpmuziek niet mee gerekend. We zijn blij dat we een mooi alternatief kunnen aanbieden en de ouders vinden het kennelijk ook leuk.” (Steven Verhammefoto PJ De Smet/archief vtm)

www.depiepkes.be

Een gedachte over “Hoe zou het nog zijn met … Pieter-Jan De Smet ?

Geef een reactie

